Det koster å ha en nyere bil, det viser årets statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til fulle.
Det koster å ha en nyere bil, det viser årets statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til fulle.

Så mye koster bilen deg – hver dag

Dette regnestykket har du kanskje ikke lyst til å se...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er dyrt å eie bil. Slik har det alltid vært, og slik kommer det sannsynligvis alltid til å være. Etter bolig, er bil den nest største investeringen for de aller fleste av oss.

Men vet du hvor mye bilen faktisk koster deg i året – eller like gjerne: Brutt ned på hver dag du eier den? Det er det nok svært mange som ikke gjør.

Men en av dem som har kontroll på dette området er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Hvert år gjør de en omfattende kalkyle på hva det faktisk koster å eie bil i Norge.

Blitt rimeligere

Her ligger en rekke kriterier til grunn: Utviklingen i prisene på nye biler, verditap (som ofte er den store, stygge ulven), hva det koster å låne penger til bil, drivstoffpriser, dekk og bompenger.

– Totalt sett har kostnadene ved bilholdet blitt marginalt redusert i løpet av siste år. Dermed har kostnadene for å eie og bruke bil blitt noe gunstigere, uttaler markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

Drømmebil? Det kan fort bli steindyrt!

94.00 kroner i året

I sin beregning har de tatt utgangspunkt i en ny familiebil til 393.000 kroner (mellomklassen), med årlig kjørelengde på 15.000 kroner.

Hvis den beskrivelsen passer din bil og din bilbruk, vil den etter OFVs beregninger nå koste deg 259 kroner per dag, eller 6,31 kroner per kilometer.

Dette tilsvarer 7.890 kroner i måneden, eller 94.677 kroner i årlig kostnad.

Først blir du lurt – så kan det koste deg dyrt

Velge riktig bil

OFV presiserer også at det er verditapet som er den store kostnaden. Avskrivningen utgjør fra 26 prosent av de totale kostnadene for en rimelig bil, til nærmere 50 prosent av kostnadene for en dyrere bil.

Det er nok også her mulighetene til å holde kostnadene nede er best, for en vanlig bileier.

– Ja, det er temmelig avgjørende å velge en bil med lavt verditap. Dette er typisk også bilene som selger best. Biler som er attraktive som nybiler er som regel også det når de blir bruktbiler. Dermed holdes prisene oppe. Bommer du her, risikerer du å tape mye penger, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som selv har mange år bak seg i bilbransjen.

Mye å spare på

– Hva med bruktbil, kontra nybil?

– Ja, det er også en vesentlig forskjell på helt ny og nyere bruktbil her. Mange biler taper seg inntil 50 prosent etter de tre første årene. Med andre ord: Kjøper du en tre år gammel bruktbil, er veldig mye av verditapet allerede tatt. Med fem års nybilgaranti, betyr det også at du har to år igjen med garanti. Økonomisk sett vil det i de aller fleste tilfeller være smart, mener Benny.

– Andre ting man kan spare på?

– Ja, mye! Det er egentlig bare å ta en titt på alt man bruker penger på i forbindelse med bilholdet. Mange betaler for eksempel mer enn man trenger i forsikring. Når sjekket du sist priser hos andre selskaper enn det du har i dag? Det kan også være mye å hente på å tanke drivstoff når det er billigst, det varierer nemlig mye i løpet av en uke. Alt av service, reparasjoner og dekk varierer også mye i pris. I sum gjør det at de som er prisbevisst kan spare penger, og heller bruke dem til noe annet hyggelig, avslutter Benny.

Dette må du regne med at bruktbilen koster deg

VW Golf er Norges suverent mest solgte bil, og en typisk
VW Golf er Norges suverent mest solgte bil, og en typisk "gjennomsnittsbil" i forhold til pris og driftskostnader.

– Hjelp: Forsikringen er dyrere enn bilen!