Her er Norges nye redningshelikopter

YEOVIL (TV 2): To flunkende nye redningshelikoptre i norske farger ble avduket tirsdag formiddag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er et fantastisk flott helikopter, sier en fornøyd justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) til TV 2.

Han har nettopp vært på en prøvetur med det splitter nye helikopteret som skal berge liv i Norge i mange år framover.

16 nye redningshelikoptre skal erstatte dagens Sea King-helikoptre, som har gjort tjeneste i norsk redningstjeneste siden 1973.

De to første maskinene er nå klare med norske farger og ble tirsdag formiddag avduket av justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) i Yeovil i England. Det første helikopteret vil være på plass på Sola i mars 2017.

God dag på jobben

Helikoptrene er av typen AW101 fra AgustaWestland. På fabrikklinja står helikopter nummer 3 og 4, og leveransen er i rute.

– Dette er en veldig stor dag, først og fremst fordi vi nå har nådd en viktig milepæl. Vi er i rute med anskaffelsen og det leveres en maskin som vil være et av verdens aller beste redningshelikoptre, både når det gjelder avstand, kapasitet til å redde og det teknologiske systemet om borde, sier Anders Anundsen.

AW101 er et av verdens mest moderne redningshelikoptre. Det er også utstyrt med en rekke tekniske innretninger som skal sørge for at det er behagelig å være på jobb i helikopteret over tid.

TROFAST SLITER: Sea Kingen har vært i tjeneste i Norge siden 1973. Foto: Inge Nordvik / NTB scanpix
TROFAST SLITER: Sea Kingen har vært i tjeneste i Norge siden 1973. Foto: Inge Nordvik / NTB scanpix Foto: Inge Nordvik

– Sea Kingen har gjort en enorm tjeneste for det norske folk i snart 44 år. Nå er Sea King-damene i ferd med å bli slitne, og dette er arvtakeren, fastslår justisministeren.

Billigere enn forutsatt

Avtalen om å anskaffe helikoptrene ble undertegnet i desember 2013. De nye helikoptrene vil kunne ta flere redningsoppdrag, være merkbart raskere, og nå vesentlig lengre enn i dag.

AW101 er ifølge produsenten utstyrt med tre motorer som hver yter 2527 hestekrefter. Maksimal take off-vekt er 15.600 kg, og helikopteret kan frakte inntil 30 passasjerer. Det kan holde seg i luften i seks og en halv time uten etterfylling av drivstoff.

Kontraktsverdien er på 14 milliarder kroner.

– Det er faktisk 4 milliarder mindre enn det som var utgangsprisen da Stortinget vedtok at vi skulle anskaffe nye redningshelikopter, sier Anundsen.

– Hvordan har du fått til det?

– Det er mange årsaker, men en av de viktigste er at det har vært viktig for oss å ha fokus på kostnadskontroll samtidig som vi skal ha fokus på god leveranse. Vi har hatt en veldig profesjonell samarbeidspartner i Leonardo Helicopters som har levert on spot denne milepælen, og det er vi glade for.