ULYKKESFLYET: Airbus A320 regnes som et svært trygt og pålitelig fly. Foreløpig vet ingen hvorfor flyet plutselig styrtet i havet fra 37.000 fots høyde. Kevin Cleynhens/ via Reuters 
ULYKKESFLYET: Airbus A320 regnes som et svært trygt og pålitelig fly. Foreløpig vet ingen hvorfor flyet plutselig styrtet i havet fra 37.000 fots høyde. Kevin Cleynhens/ via Reuters  Foto: Stringer

Har fanget opp signaler fra EgyptAir-flyets svarte bokser

Det franske spesialskipet «Laplace» kan være på sporet av Airbus-flyet som styrtet i Middelhavet 19. mai med 66 personer om bord.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen vrakdeler, levninger av mennesker og et oljeflak er så langt alt som er funnet etter flystyrten som krevde 66 menneskeliv. Selve flyskroget og motorene er ikke lokalisert.

Onsdag ettermiddag bekrefter franske etterforskere at signaler fra en av de såkalte svarte boksene fra det styrtede EgyptAir-flyet er fanget opp.

Det melder det franske nyhetsbyrået AFP.

Tidligere onsdag meldte egyptiske luftfartsmyndigheter at det franske fartøyet «Laplace» hadde mottatt signaler fra havbunnen i søkeområdet.

Boksene, som inneholder flyets ferdskriver og taleregistrator, kan gi svar på årsaken til styrten.

Sender «ping» etter ulykke

Flyet er utstyrt med to såkalte svarte bokser. Den ene enheten kalles cockpit voice recorder og tar opp all samtale i cockpit. Den andre enheten er en flight data recorder og registrerer alle data om flyets tekniske status og bevegelser.

De svarte boksene er utstyrt med sendere for at de skal kunne lokaliseres etter en ulykke. Men senderne virker bare i rundt 30 dager. Arbeidet for å lokalisere boksene, og dermed også trolig vraket, er derfor en kamp mot klokken.

Store ressurser legges nå ned i søkearbeidet. I tillegg til «Laplace», et av den franske marinens mest avanserte lyttefartøyer, er selskapet Deep Ocean Search Ltd. (DOS) hyret inn for å bistå i søket. DOS er i ferd med å klargjøre skipet «John Lethbridge» for å delta i operasjonen i Middelhavet.

3000 METERS DYP: Finner man flyets svarte bokser, vil man også finne flyet. Det gjelder å lokalisere boksene før sendernes batterier går tomme.
3000 METERS DYP: Finner man flyets svarte bokser, vil man også finne flyet. Det gjelder å lokalisere boksene før sendernes batterier går tomme. Foto: Jonas Taraldsen

«Laplace» er utstyrt med tre undervannslyttesystemer av typen Detector 6000. Det skriver Bloomberg. Lytteenhetene, som er formet som torpedoer og slepes under skipet, har ekstremt lang rekkevidde og kan oppfatte signaler fra flyets svarte bokser fem kilometer unna.

Flyvraket antas å ligge på rundt 3000 meters dybde.

Vanskelig leteroperasjon

Letemannskaper klarte for noen dager siden å fange opp et signal fra en av flyets nødpeilesendere en kort periode før det forsvant. Man vet derfor temmelig nøyaktig hvor vraket befinner seg. Søkeområdet skal ha en radius på rundt fem kilometer.

At de svarte boksene nå muligens er funnet, er godt nytt for etterforskningen og for de etterlatte som både søker svar og som ønsker å begrave sine kjære.

Å finne vraket uten å hjelp av signalene fra de svarte boksene kan være svært krevende, sier Per Gram, pensjonert flyver og ekspert på luftfart.

– De brukte et par år på å finne vraket av Air France 447, som styrtet i Atlanterhavet i 2009. Søket kan være særdeles vanskelig, med høye fjell og dype daler på havbunnen, sier Gram.

Trenger svarte bokser for å forstå

Foreløpig har man svært lite kunnskap om hva som skjedde med EgyptAirs flight 804. Det man foreløpig vet, er at Airbus A320-maskinen brått svingte 90 grader til venstre før det dreide mot høyre og falt raskt mot havet. Pilotene sendte aldri ut noen nødmelding.

Kort tid før flyet styrtet, sendte det ut automatiske meldinger om at røykvarslere var utløst om bord i flyet. Flere eksperter har uttalt at de tror det er mer sannsynlig at styrten skyldes en terrorhandling enn teknisk svikt. Nøkkelen til å finne ut hva som skjedde, ligger i flyets taleregistrator og ferdskriver.

– Foreløpig har man flere typer indisier, men ingen direkte beviser på hva som har skjedd, sier Per Gram.