Hos en forhandler i Nord-Norge står denne sjeldne godbiten: En Ford Focus RS. Det er en skikkelig kruttønne på fire hjul, og nå får du den til litt over 150.000 kroner. Faksimile: autodb.no
Hos en forhandler i Nord-Norge står denne sjeldne godbiten: En Ford Focus RS. Det er en skikkelig kruttønne på fire hjul, og nå får du den til litt over 150.000 kroner. Faksimile: autodb.no

Her får du tøff morobil til budsjettpris

Nei, dette er ingen vanlig Ford ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Ford gikk bort fra Escort-navnet og over på Focus, i 1998, markerte det samtidig med et helt annet designspråk. Første generasjon Focus ble rett og slett sett på som ganske banebrytende i sin tid. Dristige grep til tross, det ble en storselger.

Men én modell ble det solgt veldig få av – nemlig toppmodellen Focus RS. Med en illsint 2-liters bensinmotor på 215 hk, var dette en skikkelig gateracer.

I sin tid var den kostbar. Du måtte ut med nesten 470.000 kroner for å få navnet ditt i vognkortet i 2003.

Nå har det imidlertid gått noen år. Og plutselig kan du få en brukt RS, med kun 122.000 kilometer på telleren, for langt hyggeligere 169.000 kroner.

Denne Forden klarer noe ingen andre har gjort før den

Morsom å kjøre

Her snakker vi mye morobil for pengene. Ford har lange tradisjoner for å lage velkjørende biler, og de bommet ikke når de laget Focus RS heller.

Til tross for at det er snakk om forhjulsdrift, og et beist av en motor, har Ford klart å gjøre den passelig sivilisert, og du blir ikke ristet i fillebiter under hard akselerasjon.

Siden det er toppmodellen, får du også en god porsjon utstyr. Blant annet Sparco sportsseter i skinn, sportsratt, aircondition, elektriske vinduer og sentrallås.

Det følger også med både 3 måneders garanti på motor og drivverk. Ikke all verden – men i alle fall noe. Det er tross alt en 13 år gammel bil, så garanti er ingen selvfølge i det hele tatt.

Les alt om forrige generasjon Focus RS her

Det var mange som sperret opp øynene da de fikk se dashbordet på Ford Focus. 
Det var mange som sperret opp øynene da de fikk se dashbordet på Ford Focus. 

Blått både inni og utenpå

Bilen vi har funnet er i signaturfargen til denne modellen – nemlig mørk blå metallic.

Stylingen er for øvrig også mer macho enn en vanlig Focus. Blant annet er skjermene breddet, det er andre fangere, felger, sideskjørt og diffusor bak.

Innvendig plukkes blåfargen opp igjen, både i rattet, setene og i dørene. En kan naturligvis mene mye om hvor tøft akkurat det tofargede temaet er, men det er i alle fall originalt. Og slike biler skal være mest mulig originale.

Klikk her for å se hele annonsen

Praktisk

Dette er i utgangspunktet er en tre-dørs "ego-bil", skapt for å at eieren skal ha det moro. Men den er ikke helt upraktisk, likevel.

To personer kan sitte i baksetet uten å måtte gå til kiropraktor hver uke i flere år etterpå, og bagasjerommet er faktisk på 350 liter. Legger du ned baksetene, øker det sågar til 1.205 liter.

Som hverdagsbil må du imidlertid regne med en del kostnader til drivstoff. Den sluker over literen på mila ved blandet kjøring.

På langkjøring skal det ifølge offisielle tall være mulig å komme ned på 0,77 l/mil.

Tredørsutgaven av Focus er ikke akkurat en familiebil. Men du har tross alt fire seter og bra med bagasjeplass.
Tredørsutgaven av Focus er ikke akkurat en familiebil. Men du har tross alt fire seter og bra med bagasjeplass.

Sjelden sportsbil selges for bare noen tusenlapper

Klassiker

Focus RS av første generasjon er i ferd med å bli en klassiker. Og verdien på et godt holdt eksemplar med god historikk, bør kunne holde seg godt de neste årene.

Focus er belemret med noen småfeil og rustproblemer. Så det er greit å få tatt en god runde med lupen og sjekke over at alt er som det skal. Få gjerne en tilstandsrapport eller NAF-rapport også.

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eierselskap, nemlig Egmont.

Sjekk den nye kruttønna fra Ford