OPPGITT: Johan Kaggestad er lei av at motorsykler fører med seg ulykker i sykkelfeltet. Han mener UCI må ta sin del av skylden. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
OPPGITT: Johan Kaggestad er lei av at motorsykler fører med seg ulykker i sykkelfeltet. Han mener UCI må ta sin del av skylden. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Pedersen, Terje

Krever endringer etter ny motorsykkelulykke: – UCI gjør ikke jobben sin

Johan Kaggestad oppfordrer det internasjonale sykkelforbundet (UCI) til å bli strengere. Allerede neste uke er motorsyklene tema på UCIs styremøte.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag skjedde det igjen. Under den tredje etappen av Belgium Tour kolliderte to motorsykler med hverandre, og forårsaket en stor velt i sykkelfeltet.

Denne gangen gikk det verst utover belgiske Stig Broeckx, som ligger i koma etter ulykken.

De siste årene har det ved en rekke anledninger gått galt med motorsykler i feltet. Listen over velt og ulykker er blitt unødvendig lang.

Det hittil største sjokket kom da Wanty-Groupe Gobert-rytter Antoine Demoitié mistet livet etter å ha blitt påkjørt av en motorsykkel i Gent-Wevelgem.

TV 2s sykkelekspert, Johan Kaggestad, mener at det internasjonale sykkelforbundet (UCI) nå må ta grep.

– Når det har skjedd så mange ulykker, så er det ikke lenger tilfeldig. UCI gjør ikke jobben sin godt nok, sier Kaggestad.

– UCI må bli strengere

Under de fleste UCI-ritt kjører motorsykler foran, bak, mellom og gjennom sykkelfelt. På motorsyklene sitter blant annet fotografer og journalister, rittkommissærer og sikkerhetsansvarlige.

Disse forholder seg til et regelverk som sier hvordan de skal opptre underveis i et ritt. Det regelverket mener Kaggestad at brytes jevnt og trutt.

– Avstanden mellom rytterne og motorsyklene er for liten. Regelverket håndheves ikke, og det bør få konsekvenser. Alle ritt som arrangeres er under UCIs paraply og deres ledelse er ikke god nok, sier Kaggestad, og fortsetter:

– De bør være strengere og sørge for at reglene håndheves. Bryter noen reglene, bør de stenges ute. Det trenger ikke å være ulykker engang. Holder ikke motorsykkelen stor nok avstand, så er det grunnlag for utestengelse.

Kritiske sykkelstjerner

Kaggestad får støtte også fra sykkelsportens største stjerner. Både Tom Dumoulin og Tony Martin har etter ulykken vært kritiske til UCI på Twitter etter dagens velt.

– Det vi trenger nå er å samle UCI, rittarrangørene og syklistene rundt et bord, og tvinge frem endringer og bestemme oss for én standard som gjelder i hvert ritt, skriver Martin.

Og kanskje får han viljen sin. For allerede på UCIs styremøte neste uke er motorsykler i sykkelfeltet på agendaen. Det ble bestemt allerede før lørdagens hendelse.

VARSLER ENDRINGER: UCI-medlem Harald Tiedemann Hansen. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
VARSLER ENDRINGER: UCI-medlem Harald Tiedemann Hansen. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix Foto: Grøtt, Vegard Wivestad

– Denne hendelsen vil nok bare bidra til å forsterke diskusjonen, sier Harald Tiedemann Hansen, som er norsk sykkelpresident og UCI-medlem.

Han er enig i Kaggestads betraktninger, og er klar på at det må en endring til.

– Vi er nødt til å forandre det eksisterende regelverket, og samtidig bli flinkere til å håndheve det, vedgår Tiedemann Hansen.

Vil redusere antall motorsykler

– Vi må finne løsninger for å redusere antallet motorsykler i feltet, da vil det også være lettere å håndheve reglene. Vi må også organisere rittene på en annen måte, sier sykkelpresidenten.

Han mener det må bli vanlig praksis med regulatorer som styrer trafikken i hvert eneste ritt. I dag bruker rittene som blir arrangert av ASO, deriblant Tour de France og Arctic Race of Norway, slike regulatorer, som styrer motorsykler og biler forbi feltet.

– Rittkommissærer gir godkjenninger for forbikjøringer i hvert ritt, men det er fort gjort for en sjåfør å bli overivrig. Det er en utfordring, sier Tiedemann Hansen.