Airbus benekter at girkassen forårsaket helikopterstyrten

Airbus Helicopters mener den trolige årsaken til helikopterulykken utenfor Bergen er tilknyttet festeanordninger i et oppheng, og peker også på vedlikeholdet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag la Havarikommisjonen frem den siste oppdaterte rapporten om hva som kan være årsaken til at helikopteret styrtet ved Turøy på Sotra 29. april der 13 mennesker omkom.

I rapporten sier kommisjonen at feil i øverste del av girkassen, eller feil ved festet til løftestagene, kan ha ført til ulykken.

I en uvanlig pressemelding benekter produsenten av ulykkeshelikopteret, Airbus Helicopters, at en feil ved girkassen kan være årsaken.

Selskapets egen analyse har frembragt sju mulige teorier til hvorfor rotoren løsnet, skriver Reuters.

– Ut av disse sju er det bare ett som vurderes som sannsynlig av Airbus Helicopters, nemlig svikt i tilknytting til festeanordningen for et oppheng i et stag. Dette er basert på den hittil tilgjengelige informasjonen per dags dato, skriver selskapet.

Havarikommisjonens scenarioer er at ulykken enten skyldes en feil i sluttsteget på girkassen, feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, eller feil ved veksel mellom girkasse og rotormast.

Peker på vedlikeholdet

Storbritannia og Norge har satt alle kommersielle Super Puma-helikoptrene på bakken i påvente av at årsaken til helikopterstyrten avklares.

Airbus Helicopters peker nå også på helikopterets vedlikehold, skriver Reuters.

– Analysen av helikopterets vedlikeholdshistorikk har nettopp startet og bør gi en bedre forståelse av de mest sannsynlige årsakene, skriver Airbus Helicopters.

– Skal berolige kunder

Selskapets uttalelser virker som de er ment for å berolige kunder som bekymrer seg over fremtiden til Super Puma-programmet i kjølvannet av den siste ulykken, skriver Reuters.

I en nær tilsvarende Super Puma-ulykke i 2009 løsnet også rotoren. Havarikommisjonen la senere skylden for ulykken på et tretthetsbrudd.

Alle 16 om bord omkom i ulykken som fant sted nordøst for Aberdeen.

Ber om publikums hjelp

Statens havarikommisjon for trafikk (SHT) hadde denne uken møter med Airbus Helicopters.

Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret, deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

De ber om hjelp fra publikum til å finne et stag og to reduksjonsgir.