VASKER MANNEN LYS: I en kinesisk reklamefilm blir mannen ufrivillig dyttet i en vaskemaskin for å bytte hudfarge. Foto: Faksimile YouTube
VASKER MANNEN LYS: I en kinesisk reklamefilm blir mannen ufrivillig dyttet i en vaskemaskin for å bytte hudfarge. Foto: Faksimile YouTube

Kinesisk reklame for vaskemiddel har utløst rasisme-raseri

I reklamefilmen dytter en asiatisk kvinne en vasketablett i munnen på en mørkhudet mann og forvandler ham til en lys asiatisk mann.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En reklamefilm for vaskemiddeltablettene Qiaobi har rullet over kinesiske TV-skjermer siden april.

I filmen skal en asiatisk kvinne vaske klær, når en mørkhudet mann med hvit maling i ansiktet og skitten hvit T-skjorte kommer inn og flørter med henne.

Da de tilsynelatende lener seg mot hverandre for å kysse, stapper kvinnen en vasketablett i munnen på mannen før hun dytter hele ham ned i vaskemaskinen. Etter en kjapp vask, så kommer det en lys asiatisk mann med skinnende hvit T-skorte ut av maskinen til kvinnens store glede.

Torsdag ble reklamefilmen publisert på YouTube og provoserte kraftig. Anklagene om å fremme rasisme har haglet det siste døgnet og mange reagerer med vantro.

Xu Chunyan, fra vaskemiddelselskapet har nå innrømmet at filmen ble laget for å provosere.

– Vi gjorde dette for at den skulle fremstå som oppsiktsvekkende. Hvis vi bare skulle vist klesvask som alle andre reklamer, så hadde vi ikke skilt oss ut, har Chunyan uttalt ifølge The New York Times.

På Twitter har mange tatt til ordet mot reklamefilmen.

Til tross for at vaskemiddelprodusenten fnyser at kritikken, så har videoen også fått flere kinesere til å reagere på Weibo, Kinas svar på Twitter.

«Herregud, har ikke reklamefolk noe forståelse for raseproblematikk?», skriver en bruker.

Nettavisen Shanghaiist har også omtalt reklamefilmen, men anklager den ikke bare for rasisme, men også plagiat. En italiensk reklamefilm som ble lansert for ni år siden er nesten kliss lik. Med samme musikk og handling, er det lite som skiller de to filmene – bortsett fra at det i den italienske filmen er en hvit mann som blir forvandlet til en mørkhudet mann under slagordet «Farge er bedre».

Se likheten selv her:

I Norge har en gammel såpereklame gjentatte ganger blitt bragt opp til diskusjon. Med reklameteksten «Alle negerunder er svarte, men ikke alle svarte er negerunger», forsøkte selskapet Goma å selge barnesåpe gjennom avisannonser.