Nye Opel Mokka X kommer med smart kombinasjon av bensinmotor,  automatgir og 4x4. Den har også mye utstyr innabords. 
Nye Opel Mokka X kommer med smart kombinasjon av bensinmotor,  automatgir og 4x4. Den har også mye utstyr innabords. 

Den skal redde deg – hvis ulykken er ute

Mokka har vært en opptur i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kompakte crossoveren Mokka har vært en opptur for Opel i Norge. Etter mange tunge år er merket på vei oppover på salgsstatistikkene, Mokka har vært et viktig bidrag her.

I oktober kommer nye Mokka X til Norge. Den blir tilgjengelig med en kombinasjon som er ettertraktet her hjemme: Bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir. Netttopp dette med bensinmotor er spesielt interessant. Også i denne klassen ser vi nemlig at stadig flere vil ha dette, i stedet for diesel.

Varsler ved ulykke

Opel lover et oppdatert ytre, helt nytt interiør, klasseledende teknologi som LED hovedlys og siste generasjon infotainmentsystem.

Mokka X kommer også med Opel OnStar. Systemet kan være livreddende om uhellet skulle være ute, enten ved at du selv ber om hjelp, eller gjennom at systemet varsler automatisk ved en ulykke. Denne typen sikkerhetsutstyr kommer nå for fullt. Opel og eierselskapet General Motors (GM) er langt framme på området.

OnStar skal også gi tilgang til tjenester som assistanse ved stjålet bil, mulighet for live diagnose av bilen, hjelp av personlig rådgiver til å finne og laste ned ditt reisemål i navigasjonen og full kontroll via egen MyOpel-app til smarttelefonen.

Volvo var tidlig ute, denne bilen klarte noe helt spesielt

Går ned i pris

En fullutstyrt Mokka X Premium med den nye generasjonen 1,4-liters motor på 153 hestekrefter i kombinasjon med en sekstrinns automatgirkasse og adaptiv firehjulsdrift, vil koste 364.900 kroner.

Til sammenligning er veiledende pris på dagens Mokka Premium med 140 hestekrefter og manuell girkasse på 366.900 kroner.

Den nye drivlinjen med bensinmotor og automat blir også tilgjengelig fra mellomnivå «Innovation», da til en pris på 339.900 kroner.

Opel har fokus på å tilby mye fint utstyr i bilene sine, og ikke bare i toppmodellene. 
Opel har fokus på å tilby mye fint utstyr i bilene sine, og ikke bare i toppmodellene. 

Her tester vi en stasjonsvogn som blir viktig

Avanserte lys

I tillegg til at den skal være klasseledende på oppkobling, hevder Opel også at den skal være en av de mest komfortable bilene i klassen.

Firehjulsdriften er lagt opp slik: Når underlaget er tørt, er det forhjulene som driver (bortsett fra når du starter – da driver bilen på alle fire hjulene), noe som sørger for å holde forbruket nede. Avhengig av underlaget vil elektronikken sørge for sømløs variasjon av driften fra 100 prosent forhjulsdrift, til å fordele inntil 50 prosent av kreftene mellom de to akslene.

De nye LED-lysene sørger for å tilpasse lyset avhengig av hvor, og hvordan, du kjører.

Ny generasjon frontkamera

Systemet har ni ulike lysmønstre og erstatter dagens BiXenon AFL. Fordelen med AFL LED er at det gir et bedre og hvitere lys, samtidig som det er ikke har noen bevegelige deler inne i lampen. Det gjør systemet både raskere, og mer presist – samtidig som det er mer driftssikkert over tid.

I tillegg får Mokka X den nyeste generasjonen Opel Eye frontkamera, med høyere oppløsning og mer prosessorkraft, noe som bidrar til samle informasjon til en rekke førerstøttesystemer.

Prisene starter for øvrig på 249.900 kroner for Edition-utgave med 140-hesters motor.

Les testen: Ny tøffing fra Opel

Kompakte mål og særegent design gjør at Mokka skiller seg ut i mengden, nå kommer den straks i oppgradert utgave.
Kompakte mål og særegent design gjør at Mokka skiller seg ut i mengden, nå kommer den straks i oppgradert utgave.

Derfor var drømmebilen bare helt feil...