Peugeot 404 var en gang et vanlig syn på norske veier og en
Peugeot 404 var en gang et vanlig syn på norske veier og en "hedersmann" av en bil. Faksimile fra AutoDB.no

Dette var en gang en staselig bil

Nå kan du redde klenodiet for noen tusenlapper.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Peugeot 404 var på mange måter franskmennenes svar på Volvo Amazon og Opel Rekord.

Med minimalistiske, enkle og rene linjer og antydning til tidsriktige halefinner bak. Raust med plass, mye utstyr og ikke minst uovertruffen komfort ble bilen ble en stor suksess. Også her hjemme.

Hypermoderne og flott

Dessuten var den rett og slett hypermoderne da den ble lansert helt tilbake i 1960. Ting som termostatstyrt kjølevifte, støtfangere, hjulkapsler og andre detaljer i rustfritt stål og drivlinje med mellomakselen i moment-rør, var alle ting man kunne skyte en lang pil etter i de svenske og tyske konkurrentene.

Også på motorsiden var de langt framme. Den var tilgjengelig med dieselmotor i 1960 og fra 1963 noe så eksotisk som bensininnsprøytning.

Det var forresten selveste Pininfarina, det kjente italienske designhuset, som stod bak designet.

Har solgt ett eksemplar hvert tredje minutt – i 50 år!

Originalt brosjyrebilde av Peugeot 404 fra 1963. Staselig bil i staselige omgivelser. 
Originalt brosjyrebilde av Peugeot 404 fra 1963. Staselig bil i staselige omgivelser. 

Mange varianter

Her var det også mye å velge mellom. Sedan og stor sjuseters stasjonsvogn, pickup og coupe og cabriolet-modeller med helt eget og mer sexy design. 404 var i sannhet en staselig bil.

Dessuten fikk bilene fort et rykte som veldig slitesterke og driftsikre. Alt dette i sum bidro til suksessen.

Hvilket også gjorde at modellen ble særdeles langlivet. Den hang faktisk med med helt fram til 1975 her i Europa, og overlappet dermed arvtakeren Peugeot 504 med flere år. Mer enn 2,8 millioner 404-er ble laget totalt.

Den ble solgt helt fram til 1991(!) på enkelte markeder utenfor Europa.

Med himmelen som tak

Staselig er vel kanskje ikke lengre det rette ordet å bruke på låvefunnet som nylig har dukket opp i bruktmarkedet i Norge. Vi kan vel her konstatere at staseligheten midlertidig utgår – etter 20 år på en låve og noen år med kun himmelen som tak.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Men det er nok en grunn til at noen har tatt vare på den. Det er nok også håp om at den igjen kan få oppleve fordums glans igjen. Men det krever jobb. Ikke bare lite heller.

Motoren sitter fast og bremsene henger. At lakken er rusten er en ting. Hvordan den ser ut under noe helt annet, men det ser ikke så aller verst ut av bildene.

Her får du klassiker og feriehus – i ett

Bilen som selges for 5.000 kroner ser ganske komplett ut, men krever naturlig nok en del jobb. Faksimile fra AutoDB.no       
Bilen som selges for 5.000 kroner ser ganske komplett ut, men krever naturlig nok en del jobb. Faksimile fra AutoDB.no       

Har mye å by på

Biler fra denne tiden er jo ofte takknemlige og reale å skru på. I Frankrike er deletilgangen ganske god. Dessuten lover selgeren fra Ålesund at interiøret her helt og fint. Det er et stort pluss, da det både er vrient å fa tak i og dyrt å fikse opp.

Interiøret her er for øvrig rødt og sto sikkert fint mot den mørkeblå lakken en gang i tiden.

Franske biler har aldri oppnådd samme popularitet som svenske og tyske modeller her i Skandinavia.

Litt synd egentlig for bilene fra landet som er kjent for god ost, alpeluer og rødvin har mye å by på. Både når det gjelder finesser, teknologi, kjøreegenskaper, og ikke minst sjarm. Sa da gjenstår det bare å se om noen forbarmer seg over dette eksemplaret – og går løs på et skikkelig bilprosjekt!

Vi gjør oppmerksom på at broom og autodb har samme eier, nemlig Egmont.

Les også: Nå har denne hissigproppen blitt veteran