MG er på vei tilbake. SUV-en GS går inn i bilklassen som øker mest akkurat nå.
MG er på vei tilbake. SUV-en GS går inn i bilklassen som øker mest akkurat nå.

Nå kommer de med ny og billig SUV

Denne blir viktig for comebacket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MG er et navn de fleste bilinteresserte forbinder med klassiske, engelske sportsbiler. Modeller som MG A og MG B har forlengst blitt klassikere og er biler som er elsket av entusiaster verden over.

Senere ble MG "degradert" til å være spesialversjoner av Rover-modeller. Og da Rover gikk konkurs i 2005 etter en lang og turbulent periode for selskapet, var det også foreløpig slutt for MG. Merket havnet til slutt i Kina.

Bygger seg opp

Der er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Kineserne har store ambisjoner for MG på hjemmemarkedet. Og ikke minst har de ambisjoner for merket i Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

MG er allerede på plass i Storbritannia og Irland, hvor de nå er i gang med bygge seg gradvis opp. Nå får de også en modell som kan gi et skikkelig salgsløft.

I juni skal nemlig MG lansere sin første SUV, kalt GS.

MG satser på et ganske sporty design når de nå kommer med sin første SUV.
MG satser på et ganske sporty design når de nå kommer med sin første SUV.

– Derfor gikk Rover konkurs

Ikke så merkelojale

Med lengde på nøyaktig 4,5 meter, plasserer den seg midt i klassen for kompakte SUV-er.

GS er designet av MGs engelske designsjef Anthony Williams-Kenny, og har allerede fått mye skryt for utseendet. For MG kan en bil i denne klassen bety et skikkelig gjennombrudd. Vi europeere elsker SUV-er og dette er bilklassen som øker mest av alle.

Samtidig har flere modeller vist at SUV-kjøpere ikke nødvendigvis er like merkelojale som bilkjøpere i andre klasser. Her er faktorer som design og ikke minst pris ekstra viktig. Det håper MG å dra nytte av.

Ved å legge seg langt ned i pris, håper de å lokke nye kunder til merket. Lavprismerket Dacia har lykkes godt med dette med sin kompakte SUV, Duster. Det gir helt sikkert MG inspirasjon.

Derfor er Duster ett av de mest fornuftige bilkjøpene

Kommer til Norge?

Resultatet kan bli en priskrig på SUV. Her har vi de siste årene sett en tydelig polarisering i markedet. Premiummerkene tar stadig større markedsandeler, samtidig som også de rimeligste bilene vinner fram. Da er det vanskelig å være i midten og selge biler uten statusfaktor, det eneste som teller da er gjerne pris.

MG produserer billig og effektivt i Kina. SAIC har også muskler til å kunne tenke langsiktig, dermed vil de kunne sette konkurrentene under skikkelig press når GS lanseres i vår del av verden.

Foreløpig kjenner vi ikke til noen planer om import av MG til Norge. Men flere norske bilimportører følger nøye med utviklingen i Kina, slik sett er det nok bare et tidsspørsmål før vi har de første kinesiske bilene også på det norske markedet.

Denne Kina-bilen skulle egentlig vært i Norge for mange år siden

MG har store ambisjoner, GS blir en svært viktig bil for dem i årene som kommer.
MG har store ambisjoner, GS blir en svært viktig bil for dem i årene som kommer.

MG-klassiker ble solgt for småpenger