Dette får ikke Mercedes selge lenger

Rettssaken har pågått i ti år.

I over 12 år har Mercedes tilbudt Air scarf i cabrioletene sine. Nå blir imidlertid utstyret forbudt - men kun i en kort periode. 
I over 12 år har Mercedes tilbudt Air scarf i cabrioletene sine. Nå blir imidlertid utstyret forbudt - men kun i en kort periode. 

Mercedes var tidlig ute med å tilby såkalt Air scarf, eller luftskjerf, på sine cabrioleter.

Det innebærer rett og slett at varm luft legger seg rundt nakke og hals, akkurat som et skjerf. Dette skjer takket være luftdyser som er plassert i bunnen av nakkestøtten.

Tilleggsutstyret kom først i 2004 sammen med lanseringen av andre generasjon SLK.

Air scarf ble umiddelbart en knallsuksess, og siden har omtrent 80 prosent av cabriolet-kundene til Mercedes krysset av luftskjerfet i utstyrslista.

Forbys i Tyskland

Vi har nylig testet luksus-cabrioleten, S 63 AMG, og fikk bekreftet at Air scarf fungerer svært godt under småkjølige forhold. Her blir det rett og slett varmere og mer komfortabelt å kjøre cabriolet.

Slik fordeles varmluften.
Slik fordeles varmluften.

Nå skal det imidlertid være slutt for det populære tilleggsutstyret, i hvert fall for en kort periode. Årsaken er nemlig at Mercedes ikke har patentet på Air scarf. Det tilhører en mann med navn Ludwig Schatzinger, som sikret seg dette i 1996.

Dette har resultert i en omfattende rettsprosess, som har pågått i nesten 10 år.

Patentet løper ut

Nå har Mercedes har tapt prosessen, noe som innebærer forbud mot å markedsføre, samt selge biler med Air scarf i Tyskland.

Daimler må i tillegg ut med en erstatning på samtlige biler som er levert med utstyret. Forbudet gjelder dog kun i Tyskland. Dessuten løper Ludwig Schatzingers patent ut 25. desember i år. Da skal det igjen være fritt fram for Mercedes, forbudet blir altså ganske kortvarig.

PS: Etter at denne saken ble publisert, kom nyheten om at saken har løst seg, og at Mercedes likevel får tilby Air Scarf i sine biler. I tillegg har ikke det kortvarige pålegget berørt noen norske kunder.

Mercedes SLK: Det er som å ha en hårføner i nakken