Oslo  20160525.
Finansminister Siv Jensen før spørretimen i Stortinget onsdag formiddag.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Oslo 20160525. Finansminister Siv Jensen før spørretimen i Stortinget onsdag formiddag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: Kallestad, Gorm

Det var faktisk Frp som presset flypassasjeravgiften gjennom

Her skal du få historien om hvordan flypassasjeravgiften ble til

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag var dagen da regjeringen skulle slå tilbake og forsvare seg mot kritikken fra opposisjonen og andre rundt den omstridte flypassasjeravgiften.

Og de var faktisk godt i gang. Sammen med Venstres Trine Skei Grande, Høyres Nikolai Astrup og sin egen samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, hevdet finansminister Siv Jensen at ingen flyplasser blir nedlagt på grunn av avgiften. Det er Ryanair som er «skurken. Ap, som tidligere har oppfordret til boikott av Ryanair, ble beskyldt for å løpe Ryanairs ærend.

Men så gikk det galt: Frp holdt gruppemøte i Stortinget.

Ikke før møtet var over, stormet Frps to stortingsrepresentanter fra Østfold ut av møterommet. Erlend Wiborg og Ulf Leirstein hamret ut en pressemelding og ga intervjuer på løpende bånd: Frps stortingsgruppe har enstemmig vedtatt at de vil fjerne avgiften i de pågående forhandlingene om revidert budsjett. Frp vil likevel fjerne avgiften som partileder Siv Jensen hadde forsvart gjennom hele dagen. En seier til Østfold Frp!

Etter et par timer hadde Frps partiledelse summet seg såpass at de sendte ut et dementi til mediene. Frp hadde visst ikke fattet noe vedtak likevel. De må åpenbart ha glemt å sende pressemeldingen til Østfold Frp, som på sin facebook-side (kl. 22.30 onsdag kveld) står fast på at stortingsgruppen enstemmig vedtok at de vil fjerne avgiften.

Det var fullt kaos på borgerlig side i timene etter gruppemøtet. Saken er oppsiktsvekkende, all den tid det faktisk var Frp som til syvende og sist presset flypassasjeravgiften gjennom.

Her skal du få historien om hvordan flypassasjeravgiften ble til:

De fire borgerlige partiene forhandlet om årets statsbudsjett på overtid i fjor høst. De trengte en milliard kroner for å få budsjettet til å gå opp. Spesielt Venstre stod hardt på at denne milliarden måtte hentes inn gjennom en miljøavgift.

Rett skal være rett. Frp ønsket verken økning i bensinavgiften eller i flypassasjeravgiften. Men altså, som en del av et grønt skatte-skifte, måtte noen miljøavgifter opp for å få budsjettet i havn og unngå regjeringskrise. Dette var krevende. Øverst på Venstres ønskeliste var en økning av bensin- og dieselavgiften. For å hente inn en milliard kroner, måtte disse drivstoffavgiftene økes med to tiøringer per liter. Mine kilder bekrefter at både Høyre og KrF var innstilt på å bli med på dette.

Det ville gitt en beskjeden økning av pumpeprisen på bensin og diesel, som varierer mellom rundt 10 og 14 kroner literen hver eneste uke.

Men Frp nektet. I valget mellom 20 øre i økt bensin- og dieselavgift og en flypassasjeravgift på 88 kroner, valgte Frp det siste. Kilder fra ulike partier, med innsyn i de svært krevende budsjettforhandlingene som gikk på overtid før jul, bekrefter dette.

Nå har Frp selv skapt usikkerhet om de står på budsjettforliket eller ikke. Hvis Frp likevel skulle mene alvor med at de ikke vil ha flypassasjeravgiften, kan det godt hende at de kan stoppe den i forhandlingene om revidert budsjett som nå pågår. Men da må de legge 20 øre på bensinavgiften i forhandlingene med Venstre, KrF og Høyre. Det har de til nå ikke vært villige til.

Og om det vil bety at Ryanair likevel blir på Rygge, er nok høyst usikkert.