Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På et møterom i Torino, Italia ligger tobakksrøyken som en sky oppunder taket. Rundt et bord sitter en gruppe menn med brylkrem-hår og mørke dresser. De drikker espresso av små kopper.

De diskuterer og temperaturen er høy, slik den ofte er når italienere diskuterer noe. Nå ser det ut som om de er enige, og med ivrige stemmer beslutter de å gå ut og dele en flaske Chianti for å feire det de alle tror vil bli en suksess.

Vi vet naturligvis ikke om det var slik det foregikk, men det kan det godt ha vært. Den gangen tidlig på 50-tallet, da Fiat-ledelsen bestemte seg for å lage det som av mange regnes som verdens første flerbruksbil.

Hadde en viss suksess

Det vil si en bil spesielt designet og utviklet for god plass til både folk og bagasje, men med kompakte ytre mål. I dette tilfellet veldig kompakte, til og med.

De hadde nemlig tatt utgangspunkt i noe så smått og lite som en Fiat 600! Fiat 600 Multipla heter modellen. En mildt sagt særegen sak som ikke lignet på noe annet i hele verden da den ble lansert i 1955. Det gjør den for så vidt fortsatt ikke, mer enn 60 år etter heller ...

Man kan både le og måpe av den snodige bilen, men den hadde faktisk en viss suksess. Så mange som 243.000 eksemplarer ble produsert fram til 1967.

Fiat Uno: Ikke en bil du kan stole på

Stor til å være ørliten

Fiat 600 Multipla fantes i flere varianter. Både som femseter, med god bagasjeplass. Der kunne baksetene felles ned slik at man fikk dobbeltseng på nesten 2-meter inne i bilen, mens plassen var på 1,75 kvadratmeter.

Fem personer og mye bagasje i en bil på 3,5-meter. Det er godt gjort! Fiat Mulitipla ble også levert som seks-seter. 
Fem personer og mye bagasje i en bil på 3,5-meter. Det er godt gjort! Fiat Mulitipla ble også levert som seks-seter. 

Den fantes også som seksseter, med tre seterader med to sitteplasser hver, slik at man kunne frakte seks mennesker og fortsatt ha noe bagasje over den bakmonterte motoren på 633 kubikk. Det står faktisk respekt av dette. Bilen er nemlig bare 3,5 meter lang, og vekten er på rundt 700 kg.

Også en egen Taxi-utgave ble produsert av Multipla og var et ganske vanlig syn i italienske byer på 50- og 60-tallet.

Bilen er for lengst et ikon og samlerobjekt. De siste årene har også prisene dratt i vei skikkelig, slik det ofte gjør når etterspørselen er større enn tilgangen.

Da denne annonsen dukket opp på finn.no for kort tid siden, er det derfor ikke rart at responsen har vært stor. Det den mangler av stil, tar den igjen i rikt monn når det gjelder sjarme og særpreg.

Designet er mer særegent enn vakkert, men den er full av sjel og sjarme. Faksimile fra finn.no
Designet er mer særegent enn vakkert, men den er full av sjel og sjarme. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Mulipla er også en historisk interessant bil. Dette er på mange måter forgjengeren til dagens felrbruksbiler, som Ford S-Max og Opel Zafira.

Dette Fiat-ikonet gjør come-back

Mer italiensk enn pizza.

Den er også et kroneksempel på Italiensk kreativitet, ispedd en dose galskap. For mange bilkjennere er nettopp Multipla minst like italiensk som både pizza og spagetti.

Bilen i denne annonsen ser ut til å være både veldig pen og i god stand. Ikke har den gått langt heller. Kun drøye 64.000 kilometer er klokket inn på telleverket. Det speiler også prisen på nesten 300.000 kroner, noe som kanskje kan synes stivt med en gang.

Men som det står i annonsen: Bilene er svært etterspurt lengre sør i Europa. Vi håper allikevel at dette lille sjarmtrollet finner en ny eier her i Norge.

Det ble faktisk solgt noe av disse har hjemme som nye i sin tid også. Vi garanterer i alle fall en bil som gir mye oppmerksomhet, smil og latter i trafikken. Og at du som eventuell eier må belage deg på å forklare, ofte, hva dette egentlig er for noe ...

Les også: Topp 5 - Lekkert fra Fiat