USIKKER FRAMTID: Både Nina Bungum og samboeren jobber på Rygge. Nå må de ut på jobbjakt sammen med 500 kolleger. Foto: Privat/Vidar Ruud, NTB scanpix
USIKKER FRAMTID: Både Nina Bungum og samboeren jobber på Rygge. Nå må de ut på jobbjakt sammen med 500 kolleger. Foto: Privat/Vidar Ruud, NTB scanpix

Nina (31) mister jobben på Rygge:  – Utrolig skuffet over politikerne

– Jeg er skuffet, trist, lei meg og bekymret, sier Nina Bungum.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

31-åringen jobber for Aviator på Rygge sivile lufthavn. Tirsdag kom beskjeden om at flyplassen legges ned fra 1. november.

Grunnen er at styret ikke lenger ser grunnlag for drift fordi Ryanair sier de vil slutte å bruke Rygge som base på grunn av regjeringens passasjeravgift.

Nina Bungum sier beslutningen ikke var helt uventet, men veldig skuffende.

– Siden november har vi gått rundt og vært usikre. Det har ikke vært en hyggelig situasjon. Vi har ikke bestilt ferie eller planlagt noen ting fordi vi ikke har visst om vi fortsatt har jobb. Mange krefter har jobbet hardt for at flyplassen skulle fortsette driften, og vi håpet til det siste at det skulle bli en løsning, sier hun til TV 2.

Gikk i klinsj med Venstre-lederen

I februar skrev Nina Bungum et leserinnlegg hvor hun gikk til angrep på regjeringens passasjeravgift. Hun reagerte spesielt på at Venstre-leder Trine Skei Grande kalte det «gode nyheter» at Ryanair varslet at de ville droppe Rygge på grunn av avgiften.

«Tror du virkelig det er Ryanair du rammer ved å innføre det du påstår er en miljøavgift? Nei, Ryanair vil bare flytte sine fly til et annet sted i Europa. Der vil de fly like mye og ha like store utslipp. Ergo ingen miljøgevinst. De ansatte i Ryanair vil få tilbud om andre jobber i selskapet. De du rammer Trine, er meg, min samboer, 1000 arbeidsplasser i Østfold og 5000 arbeidsplasser på landsbasis», skrev Bungum.

Urettferdig fokus

Onsdag sier hun til TV 2 at politikernes ensidige fokus på Ryanair i denne saken blir feil. 31-åringen mener lavprisselskapets rykte gjør det til et enkelt «offer» i saken.

– Høringsrunden viste jo at alle, fra Konkurransetilsynet til Norwegian og Norsk luftambulanse var kritiske til avgiften. Flere ruter i Norge står i fare for å bli nedlagt, og flyene flyttes jo bare til et annet sted hvor det er mer lønnsomt. Ryanair har dessuten moderne fly med lave utslipp og de fyller opp flyene med folk. Sånn sett er selskapet ikke noen miljøversting, sier Nina og legger til at Rygge ligger nærmere de fleste destinasjonene enn Gardermoen og at flyene dermed trenger mindre tid i lufta.

Ikke grunnlag for videre drift

Administrerende direktør Pål Tandberg sier situasjonen er trist, men at det ikke er mulig å drive flyplassen videre.

– Latteren er borte. Det er dessverre slik det har blitt. Det er innføringen av flypassasjeravgiften som blir gjort uten noen som helst konsekvensutredning. Da er to tredeler av volumet vårt ikke konkurransedyktig i det flymarkedet vi opererer i, sier Tandberg til TV 2 onsdag morgen.

– Ryanair vil fly fra Rygge, men de vil redusere volumet med over to tredeler, og da taper vi over 100 millioner, forklarer direktøren.

Håper på snuoperasjon

Iselin Blakkestad, Aviator-ansatt ved Rygge og klubbleder i Handel og Kontor, sier de ikke helt har gitt opp håpet om fortsatt drift.

– Praten går mest om hvordan vi skal klare å aksjonere sånn at regjeringen forstår at det er krise at så mange arbeidsplasser går tapt.

– Hva betyr dette for lokalsamfunnet?

– Østfold er et fylke med veldig mye utflytting av bedrifter, og det er ikke veldig mye jobber å ta av. Vi er ikke mange som kommer til å få jobbe videre i Østfold, vi må se utenfor distriktet, sier Blakkestad.

Usikker framtid

Nina Bungum synes det er veldig rart at politikerne kan se på at 500 arbeidsplasser forsvinner i en tid hvor man daglig hører om oppsigelser i oljebransjen.

Både Nina og samboeren jobber på Rygge. Nå går de usikre tider i møte.

– Vi er veldig bekymret. Vi har jobbet lenge i bedriften, og det er ikke mange ledige jobber i området. Vi bor der vi gjør på grunn av nærhet til familie og jobber vi er fornøyde i. Nå vet vi ikke om vi må flytte, sier Bungum.