Han har en av de mest krevende jobbene i Sverige akkurat nå

GØTEBORG (Broom TV 2): Den store Volvo revolusjonen er i gang.

Thomas Ingenlath er tyskeren som har ansvaret for hvordan alle de nye Volvoene skal se ut. Det han leverer kan bety forskjellen mellom suksess og fiasko.
Thomas Ingenlath er tyskeren som har ansvaret for hvordan alle de nye Volvoene skal se ut. Det han leverer kan bety forskjellen mellom suksess og fiasko.

– Vi skal lage biler som skiller seg ut. De skal være annerledes og sjarmerende. Og hver av dem skal ha sin egen identitet. Det er svært viktig for Volvo når vi nå skal rulle ut nye modeller.

Thomas Ingenlath (52) sitter ved et ovalt bord, i et trangt møterom i Volvos designsenter ved fabrikken utenfor Gøteborg. Rundt bordet sitter en liten håndfull biljournalister fra hele verden. Vi har fått en halvtimes tid sammen med mannen som er sjefdesigner hos Volvo. Det er han som er ansvarlig for hvordan alle de nye Volvoene ser ut.

Tøffe krav

Det betyr i praksis et veldig stort ansvar. Design blir stadig viktigere i bilverdenen. Bommer du her, kan det bety forskjellen mellom en bestselger, og en bil som flopper.

Det siste har Volvo absolutt ikke råd til. Selv om merket har en høy standing i deler av verden (Norge inkludert), er de en av verdens minste volumprodusenter av personbiler. Men det har de ikke tenkt å forbli. Ambisjonene er nemlig store.

Volvo er inne i en av sine viktigste og mest spennende perioder noensinne. Etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely i 2010, har det blitt jobbet dag og natt ved Volvo-fabrikken utenfor Gøteborg.

De kinesiske eierne har tilført Volvo store ressurser – samtidig som de stiller tøffe krav. Salget skal øke kraftig i årene framover. Dessuten skal Volvo ta skrittet opp til å bli et premiummerke.

Her står en av de nye Volvoene, klar for avduking.
Her står en av de nye Volvoene, klar for avduking.

Les mer: Kommer med 14 (!) nye modeller på fire år

Må bli lagt merke til

Den første store testen på "nye" Volvo fikk vi i fjor. Da kom den store SUV-en XC90 i ny utgave. Volvo var selv klare på at her fikk de bare én sjanse til å lykkes. Derfor var lettelsen enorm i Sverige da det snart ble klart av XC90 traff blinken.

I etterkant av XC90 har vi fått to nye biler til, S90 og V90. Og i dag er vi i Gøteborg for å se avdukingen av en helt ny serie mindre biler. Så langt heter de 40-serien. Ingenlath står bak designet, som allerede har rukket å bli omdiskutert.

– Dette er våre første kompaktbiler som skal selges over hele verden. Derfor er det på en måte også en ny start for oss. Mange potensielle kjøpere har ikke noe forhold til produktene våre fra før. Da er det også viktig at vi kommer med biler som blir lagt merke til, som setter Volvo på kartet, sier Ingenlath.

Volvo satser på et ganske dristig og særpreget design på sine nye kompaktbiler.
Volvo satser på et ganske dristig og særpreget design på sine nye kompaktbiler.

Dette skal bli Volvos nye storselger

Alt skal bort

Før han kom til Volvo, jobbet tyskeren i mange år i Volkswagen-konsernet, blant annet som designsjef for Skoda. Han er vant til å jobbe i store systemer, i Volvo er det langt mindre forhold:

– Det har mange fordeler. Vi er ikke noen nystartet gründerbedrift, men vi er heller ikke veldig store og byråkratiske. Vi i designavdelingen jobber tett, og det er kort vei til å ta beslutninger. Det er en stor fordel når man har dårlig tid, slik vi har. Vi er inne i en intens periode. I tillegg til at vi nå viser 40-serien, jobber vi også med en helt ny 60-familie, sier Ingenlath.

I praksis skal Volvo i løpet av noen få år bytte ut alle modellene sine. Alt fra Ford-tiden skal bort, nå står Volvo helt på egne bein.

Nervøs?

Samtidig er altså målsetningen å ta skrittet opp og bli et premiummerke. Det er viktig av flere grunner, ikke minst økonomi. Så lenge Volvo er mye mindre enn bilgigantene de konkurrerer mot, er de avhengig av å kunne ta godt betalt for bilene sine. Volvo har rett og slett færre solgte biler å fordele store utviklingskostnader på. Da er premium-tillegg i prisene helt avgjørende. Derfor har de også startet med storbiler, som er viktig for imagebyggingen. Men den store testen kommer på mange måter nå, med de mindre modellene.

Det handler om Volvos framtid, om stolthet og naturligvis også om arbeidsplasser.

Jeg spør Ingenlath om han er nervøs når han skal vise fram helt nye modeller for første gang:

Thomas Ingenlath leder selv avdukingen av bilene. Og her er det ikke snakk om hverken powerpoint eller manus.
Thomas Ingenlath leder selv avdukingen av bilene. Og her er det ikke snakk om hverken powerpoint eller manus.

Møt mannen som er ansvarlig for interiørene hos Volvo

Svensk natur utenfor vinduene

– Det er naturligvis alltid et element av det, jeg er både spent og nervøs. Men samtidig er det ikke mye tid å føle på slike ting. Denne jobben er på mange måter som et maraton. Det er ikke tid til å stoppe opp, det er alltid noen nye mål som skal nås. Det er da også veldig inspirerende, sier han.

Skandinavisk design har blitt mer og mer viktig for Volvo de senere årene. Slik sett kan det kanskje virke som et lite paradoks at sjefdesigneren er tysk, og ikke svensk. Men i praksis kan det nok være slik at det er enklere å se det skandinaviske og hva det egentlig handler om, når man kommer "utenfra".

Hos Volvo har Ingenlath og hans medarbeidere et designstudio med digre vinduer fra tak til gulv, utenfor er det ingen ting annet enn svensk natur. Det er en solid kontrast fra mange andre bilprodusenter som holder til på store industriområder.

Slik ser den kommende crossoveren fra Volvo ut, i konseptutgave. Bilen skal være på markedet til neste år.
Slik ser den kommende crossoveren fra Volvo ut, i konseptutgave. Bilen skal være på markedet til neste år.

Crossover neste år

Volvo er også et merke med sterke designrøtter. Hvordan forholder Ingenlath seg til dem?

– Røttene våre er alltid noe vi vil bli konfrontert med, det er både en styrke og en potensiell svakhet. Men det er ikke det vi har gjort tidligere som er viktig. Vi må se framover. Samtidig er det viktig for Volvo at vi ikke skal ha design bare for designets skyld. Vi skal lage funksjonelle biler, som er tilpasset de som kjøper dem, sier han.

40-serien er basert på en helt ny plattform som kalles CMA. Volvo har investert store penger i teknologi som skal være fleksibel og som kan tilpasses flere ulike modeller. Det betyr i praksis av det vil komme flere modeller i denne serien.

Først ute er crossover-utgaven som kommer allerede til neste år. Det betyr igjen at det ikke er veldig lenge til designet endelig på spikres. Fortsatt er Volvo i en fase der de er lydhøre for meninger og synspunkter, men samtidig får vi en klar følelse av at de to konseptbilene som vises ikke er langt unna slik de skal se ut som produksjonsklare biler.

Presse fra hele verden ble flydd inn for avdukingen av Volvos nye konseptbiler.
Presse fra hele verden ble flydd inn for avdukingen av Volvos nye konseptbiler.

Slik ser det ut når Volvo virkelig lager luksus

Ikke bare en mindre XC90

Før pressemøtet har Ingenlath selv avduket bilene. Full av entusiasme har han gått rundt dem, fortalt og forklart. Her er det ikke snakk om powerpoint eller manus. Han snakker om det som opptar ham veldig mange timer i døgnet og som han elsker å jobbe med, det merkes.

Han bruker også mye tid på å understreke at Volvo ikke vil ha et modellutvalg der de mindre bilene bare ser ut som nedskalerte utgaver av de største. Det er et klart spark til de tyske premiummerkene. For Volvo ville det helt klart vært et enkelt valg at den kommende crossoveren hadde sett ut som en mindre utgave av XC90. Men slik vil de altså ikke ha det.

Smart? Dommen på det får vi ikke før bilen er på markedet.

På tampen av møtet rundt det ovale bordet er han fortsatt like energisk, men ser også bittelitt sliten ut. Ikke så rart, tenker jeg – når vi vet hvor viktig det han gjør er både for Volvo og mange tusen ansatte. Hverken han eller de har råd til at han bommer på noe i denne jobben.

Les mer: Nå er det helt slutt for denne bilen

Slik illustrerer Volvo hvordan de IKKE vil gjøre det: Gjenbruke det samme designet i flere klasser. I stedet velger man å gi de ulike seriene stor grad av særpreg. Helt ny 90-serie er allerede klar. Neste år starter utrullingen av den nye 40-serien – og helt ny 60-serie er heller ikke langt unna.
Slik illustrerer Volvo hvordan de IKKE vil gjøre det: Gjenbruke det samme designet i flere klasser. I stedet velger man å gi de ulike seriene stor grad av særpreg. Helt ny 90-serie er allerede klar. Neste år starter utrullingen av den nye 40-serien – og helt ny 60-serie er heller ikke langt unna.

Slik går det an å spare mye penger på nye XC90