Det er nok ingen overdrivelse å si at Villa d'Este byr på magiske omgivelser og en unik atmosfære.
Det er nok ingen overdrivelse å si at Villa d'Este byr på magiske omgivelser og en unik atmosfære.

Bli med til verdens mest eksklusive bilutstilling

COMO, ITALIA (Broom TV 2): Lordens Blogg: Det vakreste bilshowet av dem alle.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på alt det spennende som skjer i bilverdenen.

Denne gang skal det handle om den mest fasjonable bilutstillingen i vår verdensdel: Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Como, Italia.

Concours-utstillinger (Concorso) på italiensk, er bilutstillinger hvor det stilles særlig høye krav til bilene som er med. Ikke bare må de være perfekte på alle mulige måter, men de må også være biler som er sjeldne, og helst fra den absolutte eliten. Det betyr at du kan ha verdens fineste og mest strøkne Ford Sierra Cosworth, men du vil aldri bli invitert til Villa d’Este-utstillingen med den.

Det betyr også at eierne av bilene er mennesker som neppe har sett innsiden av et NAV-kontor, og derfor forventes også en viss stil når man ankommer med bilen. Her må det legges til, at dette ikke er et treff hvor du bare kan møte opp med bilen din. Nei, her må du være spesialinvitert, og kun 50 biler blir invitert hvert år. Det betyr at ddet prestisjemessig er særdeles vanskelig å overgå dette arrangementet.

Maserati A6 GCS fra 1954 som vant juryprisen. 
Maserati A6 GCS fra 1954 som vant juryprisen. 

BMW bygde den opp

Beliggenheten i Como gjør kulissene ekstremt vakre, og sjøen, fjellene og de gamle ærverdige bygningene danner et magisk bakteppe til selve bilutstillingen. Første gang man prøvde seg på et slikt arrangement var i 1929, og siden den gang har mange fantastiske biler vært utstilt her. BMW innså verdien av et slikt arrangement, og trådte inn som hovedsponsor i vårt århundre.

Dette er Teslas store plan

Det koster nok mye penger, men samtidig gir det selvsagt en svært viktig link til den fasjonable delen av bilhobbyen, og dermed mye prestisje. Mange fryktet at BMW ville gjøre showet til sitt eget reklame-kontor, men det motsatte har vært tilfellet. Takket være tyskerne har utstillingen økt sin markedsverdi betraktelig, samtidig som man har bevart alt av eleganse og klasse. Så at italierne lovpriser BMW for å ta vare på den kulturarven som utstillingen tross alt er, er ikke mer enn rett og riktig.

Det finnes ulike premier for bilene, hvor de to gjeveste er en hovedpris, og juryens pris, men for publikum flest spiller ikke det noen stor rolle. Folk kommer for å se nydelige, spektakulære biler man ikke ser andre steder. Har du selv lyst å ta turen, er det verdt å merke seg at kun søndag er åpen for publikum, mens lørdag bare er for pressen (utstillingen er også på to ulike steder disse dagene).

Rolls-Royce med halefinner ser du ikke hver dag.
Rolls-Royce med halefinner ser du ikke hver dag.

Personlige høydepunkter

Av høydepunkter for meg personlig i år (andres høydepunkter er det vanskelig for meg å uttale meg om), var det største utvilsomt gjensynet med min absolutte drømmebil gjennom alle tider. En Lamborghini som jeg ikke har sett på 24 år… Men den sparer jeg til en egen sak her på Broom, fordi historien om bilen er noe helt utenom det vanlige.

Av merker, var det mye Ferrari og Rolls-Royce (samt Bentley), og der var det mye interessant. En 1958 Silver Cloud Convertible fra Freestone & Webb, var ett av høydepunktene. Hvor ofte ser du en Rolls-Royce med halefinner som en amerikansk bil fra samme epoke? En nydelig Bentley S2 Continental Fastback fra H.J. Mulliner fra 1960 trakk også mange beundrende blikk.

Bentley T Speciale tiltrakk seg mye kuriøs oppmerksomhet.
Bentley T Speciale tiltrakk seg mye kuriøs oppmerksomhet.

Opel fra et alternativt univers

Men snakker vi Bentley, kommer vi ikke utenom en T Speciale fra 1968 som tiltrakk seg mest kuriøs oppmerksomhet. Ikke så rart siden bilen har frontlykter fra en Opel Admiral, baklys fra en Fiat Dino Spider og takseksjon fra en Ferrari 365 GT 2+2.

Det hele ser ut som en Opel Commodore A fra et alternativt univers, og skapningen ble i sin tid laget av designhuset Pininfarina, og deres designer Paolo Martin, som kanskje er mest kjent for Fiat 130 Coupe og Rolls-Royce Camargue (som etter sigende begge skal være influert av denne Bentleyen).

Fiat 8V Supersonic er gromt, også med voldsomme støtfangere.
Fiat 8V Supersonic er gromt, også med voldsomme støtfangere.

Spesialbygde støtfangere

Det florerer av italienske biler på Villa d’Este, og blant høydepunktene var en 1954 Fiat 8V Supersonic, med spesialbygde støtfangere for sin første kunde. Da er det ekstra morsomt at støtfangerne fortsatt er der etter restaureringen, selv om de fleste nok mener at bilen ville vært penere uten dem.

Som skapt for norske kjøpere

Maserati A6 GCS er blant det vakreste noensinne fra Maserati, og en rød 1954-modell fra Destriero-samlingen i Monaco viste hvorfor Maserati var slikt et magisk merke i gamle dager. Den vant for øvrig juryprisen (en 1933 Lancia Asturia vant publikumsprisen).

Lamborghini Athon kjørende for egen maskin. Et magisk øyeblikk!
Lamborghini Athon kjørende for egen maskin. Et magisk øyeblikk!

Spesiell eierhistorikk

Når det gjelder kul eierhistorikk er det for øvrig vanskelig å overgå to av Ferrariene som var utstilt. En rød 1967 275 GTB/4 ble kjøpt ny av Steve McQueen. Da var bilen gyllenbrun metallic, men McQueen hatet fargen, og fikk bilen lakkert i Chianti-rød. Bilen ble solgt på auksjon i 2014 for litt over 10 millioner dollar. En annen interessant Ferrari var en 365 GT4 Berlinetta Boxer som hadde tilhørt Clint Eastwood, og der kommer jeg tilbake med egen sak.

Årvåkne Broom-lesere vil kanskje huske at en Spider-utgave av Ferrari Testarossa ble solgt på auksjon for noen måneder siden. Den ble solgt for litt over 11 millioner kroner, og ble bestilt ny av Gianni Agnelli ny. En soleklar attraksjon på Villa d’Este. Av italiensk nevner jeg også en vakker Bizzarrini GT Europa 1900, og en spinnvill konseptbil kalt Lamborghini Athon fra 1980. Det er en bil jeg neppe vil få se kjøre for egen maskin igjen noe sted, men det gjorde den på Villa d’Este. Magisk!

Bugatti 57 SC Atalante fra 1937, med himmelsk vakre linjer. 
Bugatti 57 SC Atalante fra 1937, med himmelsk vakre linjer. 

Egen konseptbilklasse

Av førkrigsbiler var mine favoritter en 1934 Rolls-Royce Phantom II Continental med karosseri fra Hooper, en Austro Daimler ADR6 Bergmeister med imponerende mektige proporsjoner, samt en nydelig Bugatti 57 SC Atalante.

For å tiltrekke seg de som liker litt nyere superbiler, finnes det også en egen konseptbilklasse for nye biler (disse kommer i tillegg til de 50 inviterte). Der var det ikke tvil om at Bugatti Vision Gran Turismo fra 2015 stjal mest av oppmerksomheten, og folk gikk amok med mobiltelefonene. Noe jeg skjønner godt, for det er ikke mange steder du får sjansen til å se en så unik bil kjøre rundt.

Folk gikk bananas med fotograferingen da Bugatti Vision Gran Turismo kjørte rundt.
Folk gikk bananas med fotograferingen da Bugatti Vision Gran Turismo kjørte rundt.

Stadig flere nordmenn

For øvrig er det hyggelig å notere at man her og der støter på nordmenn. Utstillingen har vokst i størrelse de siste årene, og 8.000 tilskuere flokket inn på et relativt lite område søndag for å se på alle godsakene.

Grunnet kapasitetsproblemer, er det ikke mulig å selge flere billetter, så hvis du har lyst å ta turen selv neste år, kan det være lurt å kjøpe billetter på forhånd. Jeg anbefaler i hvert fall utstillingen på det sterkeste. Ikke fordi den er så stor, men fordi utvalget er så fantastisk, og med den rammen rundt som arrangementet kan tilby, får man en herlig dag med avslappet stemning.

Denne mannen vil aldri trenge bilforsikring