BLIR BILLIGERE: Med et enkelt triks kan Spotify bli billigere. (Foto: REUTERS) 
BLIR BILLIGERE: Med et enkelt triks kan Spotify bli billigere. (Foto: REUTERS)  Foto: Christian Hartmann

Kan du trikset som gjør Spotify mye billigere?

Søndag senket Spotify prisen på en tjeneste som gjør det fire ganger billigere å bruke strømmegiganten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Spotify er i utgangspunktet gratis og strømmetjenesten gir deg muligheten til å høre på et bredt utvalg av musikk.

For å slippe reklamepauser mellom låtene, kan man betale 99 kroner for et såkalt Premium-abonnement.

Fire ganger billigere

Søndag offentliggjorde selskapet at de senker prisen på sitt familieabonnement. Fra tidligere å ha kostet 299 kroner pr. måned, er beløpet redusert til 149 kroner.

Det gjør at inntil seks personer kan lytte til Spotify for 149 kroner. I praksis betyr det at man kan få tilgang til verdens største strømmetjeneste for 25 kroner i måneden, som er en fjerdedel av prisen for et normalt abonnement.

Tjener ikke penger

Frem til i dag har konkurrentene Apple Music og Google Play Music hatt rimeligere tilbud på familieabonnement enn hva Spotify har tilbudt.

På verdensbasis har Spotify over 30 millioner betalende kunder, mens Apple Music har over 13 millioner, ifølge dansk TV 2.

Men selv om Spotify har gått i bresjen for strømmerevolusjonen i musikkbransjen, har selskapet aldri gått i pluss. Fjoråret var intet unntak, viser tall fra det Luxembourg-baserte holdingselskapet Spotify Technologies.

Spotifys omsetning økte med 80 prosent til 1,95 milliarder euro, drøyt 18 milliarder kroner, men det var ikke nok til å sikre et positivt resultat.

Doblet annonseinntektene

Annonseinntektene ble nesten doblet i 2015. På tampen av året hadde Spotify 89 millioner aktive brukere, opp fra 60 millioner ett år tidligere.

Mangelen på overskudd skyldes ifølge selskapet at Spotify prioriterer investeringer i en tid der strømming av musikk blir stadig vanligere.

– Vi tror at vår modell er lønnsom på sikt, og at den vil generere betydelige inntekter etter hvert som vi øker rekkevidden, heter det fra selskapet.

TV 2 / NTB