Peugeot har ikke så mange modeller som selger godt i Norge akkurat nå. De ligger på 12. plass på merkestatistikken, og har ingen modeller på listen over de 20 mest solgte per april i år.

Men de har bra trøkk rundt sitt bidrag i Golf-klassen – nemlig 308. Det ble da også Årets Bil for et par år siden.

Nå er det imidlertid en ny modell på vei. Og den tror vi kan bli riktig så populær i Norge. Her snakker vi SUV.

Les vår test av dagens Peugeot 3008 her

Mer premium

Første generasjon av den høyreiste 3008 var ganske kompakt og mer en blanding av flerbruksbil og crossover.

Men den nye legger fra seg mye av flerbruksbil-stilen, og vokser såpass at den kan kalles en SUV. Totalt måler den nye 445 cm, men likevel er den blitt 100 kilo lettere siden dagens generasjon.

Siden den har vokst, er det også blitt bedre plass. Benplassen i baksetet er økt med 2,4 cm og det er 3,6 cm bedre takhøyde.

Bagasjerommet har også vokst betydelig, faktisk med hele 90 liter, og rommer nå 520 liter. 1.580 liter er til rådighet når baksetene legges ned.

Bakkeklaringen i nye 3008 er 22 cm.

3008 anno 2017-utgaven blir langt tøffere enn utgående modell. Også hekken får et mer sportslig preg.
3008 anno 2017-utgaven blir langt tøffere enn utgående modell. Også hekken får et mer sportslig preg.

Bildelekkasje

Helt nye lykter, som delvis splittes av frontfangeren, kommer til å bli et av kjennetegnene på nye 3008. Fronten er også ganske bratt med en stor grill.

Profilen minner faktisk litt om Range Rover Evoque. Den nye 3008-modellen ser ganske enkelt mye tøffere ut enn forrige generasjon.

Er denne Peugeoten en perfekt Norges-bil?

Fronten blir karismatisk, og får bilen til å se ruvende ut, med den høye grillen. Lyktene, som delvis splittes av frontfangeren blir også et kjennetegn.
Fronten blir karismatisk, og får bilen til å se ruvende ut, med den høye grillen. Lyktene, som delvis splittes av frontfangeren blir også et kjennetegn.

4x4

For øvrig bygger 3008 på samme EMP2-plattformen som PSA-slektningene 308 og Citröen C4 Picasso.

Du kan velge mellom diesel- og bensinmotorer. Førstnevnte leveres med 100, 120, 150 eller 180 hk, mens du kan velge mellom 130 eller 165 hks bensinmotorer.

Interiøret blir førerorientert. Samtidig beholdes det vesle rattet fra 308, og de høyt plasserte instrumentene. Sistnevnte er blitt heldigitale og dynamiske siden sist ...
Interiøret blir førerorientert. Samtidig beholdes det vesle rattet fra 308, og de høyt plasserte instrumentene. Sistnevnte er blitt heldigitale og dynamiske siden sist ...

Noen ytelser eller forbrukstall har vi ikke fått enda.

Klar til nyttår

3008 leveres først med forhjulstrekk. Senere kan det bli aktuelt med firehjulsdrift, og da med med hybrid drivlinje.

På interiørsiden har det også skjedd mye. Her jobbes det med å gi en langt høyere premium-følelse. Peugeots i-Cockpit-løsning inkluderer heldigitale instrumenter som er dynamiske, slik vi har sett hos blant annet Audi.

Infotainmentsystemet styres av en 8" touchskjerm øverst på dashordet.

Det nye interiøret vil også rulles ut i flere andre Peugeot-modeller etterhvert.

Planen er at den skal lanseres i Norge rundt nyttår. Men prisene er ikke klare enda.

Noen ganger skal du ikke bry deg om førsteinntrykket