FASES UT: Det lå an til at den trofaste Volvoen skulle få ny motor og flere kilometer i politiets tjeneste, men nå er det bestemt at «N30» fases ut. Foto: Politiet i Nesna
FASES UT: Det lå an til at den trofaste Volvoen skulle få ny motor og flere kilometer i politiets tjeneste, men nå er det bestemt at «N30» fases ut. Foto: Politiet i Nesna

Gladmelding til Nesnas syklende lensmann: Nå har ledelsen snudd

Nesna-lensmann Hogne Rosø måtte ty til muskelkraft etter at politiets 15 år gamle Volvo brøt sammen. Nå får Rosø ny bil – om et par måneder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den trofaste Volvoen hadde rullet 405.000 i politiets tjeneste, men en dag i april nektet bilen å starte. En verkstedsjekk avslørte at motoren måtte skiftes, og det var nettopp det som så ut til å bli løsningen på transportbehovet for lensmannen på Helgelandskysten.

Penger til noen ny bil fantes ikke i budsjettet, og dermed lå det an til at politiet ville bruke titusener av kroner på å forlenge livet til den 15 år gamle bilen.

Lensmann Rosø var lettere oppgitt over at man ville bruke så mye penger på en så velbrukt bil. Dessuten var han henvist til sykkel og spasersko siden lensmannskontoret i Nesna ikke disponerer flere biler.

Selges til noen som kan skru

Nå har ledelsen i Nordland politidistrikt besluttet at lensmannen skal få ny bil. Den gamle Volvoen blir ikke reparert og satt inn i tjeneste igjen.

V70-en, som i alle år har hatt kallenavnet «N30» (November 3-0) fases ut av politiet og selges til en bilkyndig person som liker å skru.

– Det er jo bare motoren som er kaputt – bilen i seg selv har nok mange kilometer igjen, skriver lensmann Rosø i en epost til TV 2 om den trofaste sliteren.

Den nye bilen blir en sivil bil, registrert som utrykningskjøretøy. Den vil ha det meste av utstyret lensmannen trenger i sitt virke i Nesna.

«Nærpoliti»

Imidlertid er det noe leveringstid på den nye bilen. Lensmannen må basere seg på alternativ transport enda et par måneder, men det ser han ikke mørkt på. Rosø opplyser at sykkelen er levert til overhaling av gir og dekk, og uten bil tenker lensmannen at han vil komme nærmere innbyggerne i kommunen.

– Jeg ser jo i mediaoppslag om politiet at man savner at politiet kommer ut av bilene sine. Til slutt vil jo større bruk av sykkel være positivt for meg selv – når man er femti år må man bevege seg mer for å holde «lensmannstillegget» borte, skriver Rosø i eposten.

Når TV 2 ringer lensmannen mandag formiddag, er han ute på oppdrag med sin private bil. Foreløpig har det ikke blitt så mange kilometer på sykkel, forteller han.

– Sykkelen er levert til overhaling, men den lokale Reodor Felgen har tatt en tur til USA. Derfor må jeg eventuelt bruke min private sykkel, men hittil har det blitt til at jeg bruker privatbilen en del, sier Rosø.

Tatt opp i Stortinget

Selv om lensmannen tar bilproblemene med godt humør, har saken en alvorlig side. Politifolk er avhengige av pålitelige tjenestebiler for å kunne løse mange av oppgavene de skal utføre.

Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad reagerte da han leste om bilsituasjonen ved Nesna lensmannskontor og tok opp saken i Stortingets spørretime 11. mai.

Pollestad viste til at han ikke så lensmann Rosø i justisminister Anders Anundsens (Frp) omstridte «skrytevideo» fra siste valgkamp.

– Vil statsråden sørge for at lensmannen får seg en ny bil, eller er ikke det at politiet i distriktene har biler som fungerer, en del av et politi som er rustet for framtiden? spurte Pollestad.

– Mer politi med Frp

I sitt svar viste justisministeren til at det er politimesteren som er ansvarlig for at utstyret er i orden og at Frp har bevilget 3 milliarder kroner mer til politiet enn da Sp satt i regjering sammen med Ap og SV.

– Det er over tusen nye politistillinger, det er flere hundre jurister, det er altså en satsing på norsk politi som vi ikke har sett maken til på svært lang tid, sa Anundsen.

Overfor TV 2 kaller Pollestad svaret for en «Anundsen spesial».

– Han skyver ansvaret over på andre. Jeg forstår at det ikke er justisministeren som har ansvaret for politibiler, men han har ansvaret overfor Stortinget. Det hoppet han glatt over, sier Pollestad.

Han hadde forventet et noe mer ydmykt svar fra statsråden og en erkjennelse av at man ikke kan være bekjent av situasjonen som har oppstått i Nesna.

– Han skryter av hvor mye penger de bruker, men vår kritikk går på at for mye av ressursene går til administrative stillinger i Oslo og for lite går til operative stillinger rundt om i landet.

Skal ikke bruke private biler

Geir Nordkil, leder av Politiets fellesforbund i Nordland, sitter med samme inntrykk som Pollestad. Anundsens milliarder merker de ikke så mye til.

– Vi sliter med ressurssituasjonen i hele politidistriktet. Det går både på den bemanningen vi skal ha og på utstyret som er nødvendig for å utføre den tjenesten vi bør ha og som publikum forventer, sier Nordkil til TV 2.

– Hva synes du om at lensmann Rosø må bruke sin private bil i tjenesten?

– Sånn skal det ikke være. Samfunnet har satt oss til å gjøre en jobb, og vi skal ikke være avhengig av å bruke egne kjøretøy. Samtidig vet jeg at ledelsen er like fortvilt som oss over situasjonen. De økonomiske rammene står ikke i samsvar med jobben vi er satt til å gjøre, sier fagforeningsmannen.

Ledelsen i politiet på Helgeland satt mandag i ledermøte og var ikke tilgjengelig for en kommentar til denne saken.