Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

AutoIndex er den mest omfattende og prestisjefylte undersøkelsen av kundetilfredshet for bilbransjen i Norge. Den startet opp første gang i 2002, og inkluderer i år nye og brukte biler registrert første gang mellom 2009 og 2015.

Totalt er 12.993 bileiere i Norge intervjuet med 205 spørsmål om tilfredshet med bilen og opplevelsen hos forhandleren, samt lojalitet til merket. Ansvarlig for undersøkelsen er danske Loyalty Group.

Lexus har bare vært med siden 2012. Men om de kom sent, har de så til de grader kommet godt. De har rett og slett stukket av med høyeste score totalt hvert år siden.

Dette er kåret til den beste bilen de siste 15 årene

Best i alle kategorier

I år scorer de både best totalt og er best i samtlige kategorier.

– Vi er stolte og ydmyke og ønsker å videreføre den gode arven, sier en stolt Lexus-sjef, Knut-Erik Jahnsen.

Lexus har god margin ned til konkurrenter innenfor alle kategorier, og klarer å øke scoren på salg og verksted. Dette er områder hvor menneskene i den norske Lexus-organisasjonen har størst påvirkningskraft.

Totalt er det 26 merker som er testet og data er innsamlet fra januar til mars 2016.

Tysk premium

Det er forøvrig premium på de to neste plassene også. BMW tar andreplassen, slik de gjorde i fjor. Mens Mercedes for første gang siden målingene startet er på pallen.

– De har rettet opp i rustproblemene de hadde for en del år siden, og de har drevet med en heftig markedsføring, sier direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved i Loyalty Group som forklaring på fremgangen til VG.

Disse bileierne er mest- og minst fornøyde

Undersøkelsen er forøvrig gjort før Mercedes lanserte nye E-klasse, en bil som setter en ny standard på flere områder.

Neste merke på listen er forøvrig Toyota, som beholder fjerdeplassen fra i fjor, etterfulgt av Audi og Volvo.

Disse bilene bryter sammen når garantien er over

Minst fornøyd

På bunnen av oversikten finner vi de samme tre merkene som i fjor: Nissan, Fiat og til sist Hyundai.

Disse har alle hatt en betydelig negativ utvikling siden forrige undersøkelse.

AutoIndex består av fire deler som teller forskjellig på totalscoren: Bilen teller 40 prosent, lojalitet 20 prosent, salg 20 prosent og verksted 20 prosent.

– Viktig for bransjen

Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener Autoindexen er en viktig peikepinn på hvordan de ulike merkene må jobbe.

– Det er jo en unik og svært nyttig innsikt i hvordan kundene deres oppfatter både produktet og forhandlernettverket. At Lexus vinner igjen er ikke overraskende. Selv om de har vokst mye de siste årene, har de fortsatt en relativt liten og dedikert kundegruppe. Dessuten jobber de knallhardt rundt å gi kundene en god opplevelse både i kjøpsprosessen og i forbindelse med servicer, sier han.

Dette er verdens dårligste bil

Må ta tak

Broom-Benny er også klar på at de som ligger plassert i bunnen, eller har dårligere score enn fra undersøkelsen i fjor, har en jobb å gjøre.

– I Fiat sitt tilfelle er det ikke så rart at de sliter. De er midt oppi en stor omstilling, og salget har vært dårlig over tid. Hyundai begynner å få noen nye og viktige modeller på markedet nå, ikke minst blir det spennende med Ionic, som kommer til høsten, sier han.

Den kommer både som hybrid, ladbar hybrid og elbil. Godt tilpasset det norske markedet, med andre ord.

– Her må ambisjonen være en klar bedring både av salget og resultatet av undersøkelsen neste år, sier han.

Er du fornøyd med din bil? Bruk kommentarfeltet under:

Slik gikk det i fjor