Jeep har aldri vunnet noen kvalitetstester – men morofaktoren er i alle fall skyhøy!
Jeep har aldri vunnet noen kvalitetstester – men morofaktoren er i alle fall skyhøy!

– Dette er mer enn bare en bil...

...kan bli starten på et livslangt kameratskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg heter Therese, er 27 år og veldig bilinteressert. Jeg lurer på å kjøpe meg en Jeep Wrangler og har et budsjett på + / - 200.000 kroner.

Jeg har lest dine nybiltester mange ganger, men lurer på om du også kan si noe om hva man MÅ kontrollere ekstra nøye på en brukt Wrangler? På forhånd takk. Therese.

Benny svarer:

Hei Therese!

Dette synes jeg er et modig, tøft og annerledes bilvalg av en ung dame. Hvorfor skal alle kjøre Audi A1 og Fiat 500?

Jeep Wrangler er jo en legende og et ikon. Det er en bil som trolig vil tiltrekke seg like mye oppmerksomhet som en Ferrari eller Porsche, men som gjerne oppfattes som mindre vulgær, sitt macho utseende til tross.

Konstruksjonen er enkel. Svært enkel, til og med. Ikke er den spesielt rask og ikke støysvak, dessuten krenger den i svinger. Det er i det hele tatt mye å sette fingeren på – om det er det man velger å ha fokus på.

Men den er god på det den er bygget for å være god på – nemlig framkommelighet i rufsete omgivelser. Der er det få som holder følge og bilen klarer mer enn hva 90 prosent av eierne noen gang kommer til å utsette den for. Dette er på mange måter "Kongen av offroad", og på det området setter den seg i respekt hos langt dyrere SUV-konkurrenter.

Les vår test av Jeep Wrangler her:

Dette må du sjekke før kjøp

Mange av bilene i Norge her en 2,8-liter dieselmotor. Jeg kjenner ikke til spesielle svakheter ved den, men oljelekkasjer kan forekomme.

Forstillingen og særlig bærekulene, som er et svakt punkt, bør sjekkes litt nøye, sammen med bremser og resten av hjulopphenget. Store hjul, som mange er utstyrt med øker, slitasjen ytterligere, også på hjullagre.

Men bilen er som nevnt en enkel konstruksjon, den er derfor real å skru på. Deler finnes i hopetall på nettet og til greie priser.

Bilene fikk en facelift i 2011, tror jeg det var. Da ble både automatkasser og motorstyring bedre. Sammen med blant annet et litt finere og mer forseggjort interiør.

Å kjøpe en Jeep Wrangler er noe annet enn et vanlig SUV-eierskap. Det kan fort bli starten på et langt kameratskap som kan vare livet ut. Dette er like mye livsstil som en bil.

Leter du opp fint eksemplar med god servicehistorikk, skal jeg være den første til å støtte kjøpet.

Det finnes en del biler til salgs. De er nok ikke de mest lettsolgte heller, så har kan man helt sikkert prute litt og gjøre gode kjøp.

Ønsker lykke til med kul bil!

Test Jeep Wrangler: Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: