Frykter den ti år gamle Audien må vrakes

Beskjeden fra verkstedet er av det brutale slaget.

– Skal en Audi A4 ikke holde mer enn i ti år? Det er spørsmålet her.
– Skal en Audi A4 ikke holde mer enn i ti år? Det er spørsmålet her.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

For noen år siden kjøpte vi det vi oppfattet som en fin, skikkelig og dyr bil. Nemlig en 2006 Audi A4 S-line, med bla. skinninteriør, automatgir og navigasjon for å nevne noe. Rett og slett en liten luksusbil.

Bilen har tjent oss trofast i årevis, men nå røk registerreimen, før skiftintervallet. Verkstedet som så på bilen vil bare bestille opp topplokket og bytte dette. Det koster 60.000 kroner + reimer, vannpumpe og strammer. Jeg oppfatter det som litt rart. De har knapt sett på bilen men er svært bastante.

Så er det i tillegg noe feil med kjøleviften. Der har jeg fått en pris 15.000 kroner.

Bilen må inn til EU-kontroll til høsten og det pleier også å koste litt. Jeg vet at bremsene snart må byttes. Og på toppen av det hele trenger den nye vinterhjul til høsten.

Summen av påkost her nærmer seg dermed faretruende bilens verdi nå – etter bare ti år.

Så er mitt spørsmål: Har du vært borte i noe lignende og må vi virkelig vrake bilen etter bare 10 år? Hadde vært interessant å høre dine tanker rundt dette.

Benny svarer:

Oi! Dette høres ille ut. Jeg har vel sagt det et par ganger tidligere – men kan gjenta det nå: Det største problemet med å kjøpe en fin og (det som var) en kostbar bil, er ikke innkjøpet. Det er å reparere den om noe går i stykker. Hvilket det etter hvert dessverre gjør.

Det jeg virkelig savner her, og som du trenger, er en mekaniker. En skikkelig en, med møkk og træler på hendene og ikke bare PC-fingre. En som kan og er villig til å reparere, og ikke bare skifte deler.

Det er fortsatt ikke forbudt å være løsningsorientert og kreativ, ei heller å prøve å forstå kundens situasjon.

Nå regner jeg riktignok med at det er en kundemottager du har snakket med her – og ikke en mekaniker, men allikevel. Jeg etterlyser initiativ og alternativ tenking.

Uten at jeg har sett eller aner noe om hva som er feil på bilen din, vil jeg tro at sannsynligheten for at det går an å skifte ødelagte ventiler her er stor. For prisen av et nytt topplokk, kan man bruke noen timer på å fikse det gamle.

Slik kan du unngå verksted-fella

Muligheter til å halvere prisen

En reparasjon forutsetter selvfølgelig at det ikke har sprukket, eller at ventilstyringene ikke er ødelagte. For det kan skje. Men det vet man uansett ikke før man her demontert topplokket og det jeg reagerer på at verkstedet ditt ikke en gang er villige til det – om jeg forstår deg rett.

Kanskje kan man også få tak i en brukt del til kjøleviften du nevner. Lekker vannpumpa – eller byttes den for sikkerhets skyld? Jeg vet at mange gjør det siste. Det er riktignok ikke noen stor merkostnad. Men plutselig så har man mer enn halvert kostnadene her.

Om ikke det verkstedet bilen står hos vil eller kan – så hør med noen andre. Det må da være noen som kan reparere et topplokk fortsatt?

Jeg synes det er for ille at en i utgangspunktet såpass dyr bil skal måtte kondemneres etter bare drøye ti år, selv om jeg ikke vet hvor langt du har kjørt med den.

Vi lever riktignok i et bruk-og-kast-samfunn, men det får da være grenser ...

Så mitt råd blir at du forhører deg litt rundt vedrørende dette, da vil jeg anta at det ordner seg på en rimeligere måte. Men en solid utgift blir det uansett, om man ikke gjør jobben selv.

Registerreim: Pass på å få skiftet denne i tide:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: