Kroppen din-Line: – Glem alle råd om hvor mye vann man bør drikke hver dag

Kroppen er avhengig av vann, men det finnes et enkelt svar på hvor mye den trenger.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvor mye vann bør man egentlig få i seg i løpet av én dag?

Hvis man søker på Google drukner man nærmest i ulike svar og myter.

Programleder og lege Line Jansrud har tatt fatt på spørsmålet i torsdagens episode av Kroppen din.

Og svaret hun får er kanskje litt overraskende, men best av alt, veldig enkelt.

– Du kan glemme alle råd om at man bør drikke en viss mengde vann per dag. Alt er avhengig av hvem du er, hva du gjør og hvor du er. Å drikke når du ikke er tørst har ingen kjente helsefordeler. Så hvis ikke du er gammel, syk eller trener er det bare å drikke når du er tørst til du ikke er tørst lenger. Kroppen vet hva du trenger, forteller Line i episoden.

Få i deg vann via mat

Og hvordan kan det ha seg? At vann er livsviktig er det ingen tvil om. Uten væske er du mest sannsynlig død eller døden nær etter kun tre dager.

Daglig taper vi rundt 2,5 liter vann, og det må erstattes. Så bør man da ha en flaske vann tilgjengelig til enhver tid?

– Nei, det trenger man ikke. Man bør få i seg cirka to liter hver dag, men det er ikke nødvendigvis slik at det må være i form av vann. Man kan få det i seg via mat, fordi det er vann i mat, forteller Bjørn Steen Skålhegg, professor ved UIO.

Mange vet at det er mye vann i for eksempel vannmelon, jordbær og agurk, men det er også vann å hente fra banan, nøtter, iskrem, reker og brød.

Hva er tørste?

Får man i seg for lite vann blir man tørst. Så hva er tørste?

– Det er en følelse. Cellene våre har ingen følelser, men det har hjernen så det er i hodet det sitter. Den følelsen får hjernen ved å få signaler fra cellene, om de har lite eller mye salt eller vann, og da vil man føle tørste eller ikke tørste, forklarer Skålhegg.

Vann og salt er nemlig to sider av samme sak. Nyrene kjemper en daglig kamp om å holde saltkonsentrasjonene i blodet konstant. Salt trekker til seg væske, og har du mye salt i kroppen blir du tørst.

Likevel skal man ikke drikke for mye vann heller.

– Drikker du for mye vann kan det ha betydning for at du skyller ut for mye salter. Vi skal ha en fysiologisk konsentrasjon av salt i blodet vårt, som gjør at alle celler fungerer optimalt, sier Skålhegg.

Kan dø av for mye vann

Det har skjedd at mennesker har dødd av å drikke for mye vann. Det som skjer hvis du drikker for mye vann på for kort tid er at nyrene ikke klarer å skille ut nok væske.

– Da får du for mye vann i kroppen, saltkonsentrasjonen går ned og cellene i kroppen svulmer opp. Hvis det skjer i hjernen kan det bli krise. Skallen er hard, og hvis cellene svulmer opp der så stiger trykket og etter hvert så dør du, forteller Line.

Men ingen grunn til panikk – det skal mye til før man havner der. Kroppen har nemlig fantastiske systemer som passer på. Hvis du er tørst vil kroppen sette i gang en del hormoner som gjør at nyrene holder på vannet.

Alkohol påvirker væskebalansen

Fargen på urinen vil gi deg en indikasjon på hvor mye væske du har i kroppen. Er den mørk og lukter stramt er det mye som tyder på at nyrene sparer på kroppsvannet.

Hvis man er gammel, trener hardt eller steker seg i solen er det greit å være ekstra obs på væskeinntaket. For ikke å snakke om når man drikker alkohol.

– Når du drikker alkohol så drikker man kanskje mer enn det man drikker med tanke på tørste, og da har alkoholen to funksjoner. Det ene er væskevolumet som du fyller i kroppen, og det andre er alkoholen selv som hemmer et hormon (antidiuretisk hormon), som regulerer væskeutskillelse i nyrene. Derfor vil du skille ut mer væske enn normalt når du drikker alkohol, sier Skålhegg, og anbefaler alle å ha et vannglass tilgjengelig når man drikker alkohol.

Kroppen din ser du på TV 2 torsdag kl. 20.00.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook