170.000 eiere får erstatning – bilene bruker for mye bensin
Måtte stoppe salget i en fei.
Det startet med Volkswagens Dieselgate-skandale i fjor. Etter det har det blitt avdekket en rekke tilfeller av misforhold mellom oppgitte og reelle utslippstall, hos en rekke bilmerker.
Myndighetene i mange land har nå fokus på å sjekke både utslipp og forbruk. Det gjør at en rekke bilprodusenter nå får kjørt seg. Sist ut var Mitsubishi og Suzuki i Japan.
Stoppet salget
Den amerikanske bil-giganten General Motors (GM) går heller ikke klar. Den siste uken har det vært hektisk aktivitet hos dem, etter at det ble avdekket at selskapet hadde oppgitt feil forbrukstall på en stor SUV.
Bilen selges under tre navn: Chevrolet Traverse, GMC Acadia og Buick Enclave. I forrige uke stoppet GM alt salg av disse modellene, til sammen 60.000 biler ble i praksis trukket fra markedet.
Nå har også det første søksmålet fra en kunde kommet. I kjent stil kan det her være snakk om store erstatningskrav, og GM har reagert hurtig.
Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt
Hevder det er en glipp
Ifølge bransje-nettstedet Automotive News er de i gang med en plan som går ut på å kompensere nesten 170.000 eiere av bilene. Om det er snakk om penger eller en annen form for erstatning, er foreløpig ikke klart.
Ifølge GM selv er de feilaktige forbrukstallene en glipp. De skylder på en utslipps-relatert hardware som bilene ble utstyrt med i fjor. Denne ga utslag som ikke ble fanget opp. GM skal selv ha oppdaget dette da de beregnet utslippstallene for 2017-utgavene av bilene.
Disse bilene faller minst i pris
Ikke første gang...
Det er for øvrig slett ikke første gang noe slikt som dette skjer i USA. En av de mest kostbare rundene med erstatning for feilaktig oppgitt forbruk, var Hyundai og Kia gjennom i 2012. Da måtte de innrømme feil på rundt 900.000 biler.
Her ble det massesøksmål, og selskapet godtok til slutt å betale til sammen over tre milliarder kroner i kompensasjon til kjøperne av disse bilene.
PS: Det er ingen offisiell import av de berørte GM-bilene til Norge, men noen få eksemplarer kan ha kommet inn som privatimport.
LES MER: Her ble Ford tatt med buksene nede