Dette vet vi om flystyrten

Et Egyptair-fly på vei fra Paris til Kairo forsvant fra radaren klokken 02.30 i natt. Egyptiske myndigheter bekrefter at flyet har styrtet, melder AP.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet EgyptAir melder at 66 mennesker var om bord i det savnede passasjerflyet. Av dem er 56 passasjerer og ti besetningsmedlemmer.

Tre av passasjerene var barn, og to av dem var spedbarn.

Rute MS804 tok av fra den internasjonale hovedflyplassen Charles de Gaulle utenfor Paris klokken 23.09 onsdag kveld med kurs for den egyptiske hovedstaden.

45 minutter før det skulle ha landet i Kairo, forsvant passasjerflyet.

– Airbus A320 har mest sannsynlig krasjet i havet, sa Ihab Raslan som er talsmann for den sivile egyptiske luftfartsmyndighetene ifølge SkyNews Arabia.

LES SISTE NYTT DIREKTE HER!

Innbyggere utenfor den greske øyen Karpathos sier de har sett en ildkule på himmelen, melder Reuters.

ULYKKESFLYET: Dette er flyet som forsvant. Bildet av Airbus A320-maskinen er tatt i desember 2014. Foto: AirTeamImages via AP
ULYKKESFLYET: Dette er flyet som forsvant. Bildet av Airbus A320-maskinen er tatt i desember 2014. Foto: AirTeamImages via AP

Styrtet sør for Hellas

Det franske nyhetsbyrået AFP melder ved 09.30-tiden at det savnede passasjerflyet har styrtet utenfor den greske øya Karpathos i egyptisk luftrom.

– EgyptAir-flyet falt 22.000 fot og gikk inn i en kraftig spinn før det forsvant, sier den greske forsvarsministeren Panos Kammenos til AFP.

– Det tok først en 90 graders venstresving, og deretter en 360 graders sving mot høyre. Deretter falt det fra 38.000 fot til 15.000 fot, før det forsvant ved om lag 10.000 fots høyde, utdyper Kammenos til AP.

De greske luftfartsmyndighetene sier at alt virket helt fint med flyet fram til flygelederne skulle overlevere kommunikasjonen til sine egyptiske kolleger.

Da responderte imidlertid ikke pilotene lenger, og like etter forsvant flyet fra radaren.

Her rykker redningsfartøy mot ulykkesstedet

Ingen nordmenn om bord

Ifølge flyselskapet fordeler nasjonalitetene seg slik blant passasjerene: 30 egyptere, 15 franskmenn, to irakere, én brite, én belgier, én portugiser, én fra Kuwait, én fra Saudi-Arabia, én fra Sudan, én fra Tsjad, én fra Algerie og én fra Canada.

Utenriksdepartementet i Norge bekrefter at det ikke var nordmenn om bord.

Forsvant over Middelhavet

Ifølge EgyptAir forsvant flyet om lag 280 kilometer fra det egyptiske fastlandet klokken 02.30 egyptisk tid. Egypt har samme tidssone som Norge.

Flyet skulle etter planen landet i Kairo klokken 03.15.

Ihab Raslan forteller at flyet skulle til å gå inn i egyptisk luftrom da det forsvant fra radaren.

SJOKK: Sjokkerte pårørende til dem som var om bord i ulykkesflyet ankom den internasjonale flyplassen i Kairo torsdag morgen. Flyselskapet opprettet et pårørendesenter i et tilstøtende bygg til flyplassen. Foto: Michel Euler/AP Photo
SJOKK: Sjokkerte pårørende til dem som var om bord i ulykkesflyet ankom den internasjonale flyplassen i Kairo torsdag morgen. Flyselskapet opprettet et pårørendesenter i et tilstøtende bygg til flyplassen. Foto: Michel Euler/AP Photo Foto: Michel Euler

Tidligere har flyselskapet sagt at flyet forsvant 16 kilometer etter at det hadde kommet inn i egyptisk luftrom.

En oversikt på nettstedet Flightradar24.com viser at flyet mistet kontakt med radaren over Middelhavet, rett innenfor egyptisk luftrom.

Sendte ikke nødmelding

Flyet var på 37.000 fots høyde da det begynte å falle.

Ahmed Abdel, en av topplederne i EgyptAir, sier ifølge CNN at det ikke ble sendt ut nødmeldinger fra flyet før det forsvant.

Et nødsignal ble imidlertid registrert klokken 04.26, altså rundt to timer etter at flyet styrtet. Internasjonale medier spekulerer i at dette kan ha vært et signal fra en nødpeilesender.

Abdel avviser imidlertid dette, og sier til CNN at nødmeldingen ikke kan ha kommet fra flyet.

Tidligere meldte flyselskapet at det var 69 mennesker om bord i flyet. Ifølge Abel er det nå konstatert at det var tre færre. Han forteller at disse fordelte seg på 56 passasjerer, tre sikkerhetspersonell, to flyvere og fem kabinpersonale.

Det var erfarne piloter bak spakene på flyet. Flykapteinene hadde 6275 timers erfaring, inkludert 2101 timer fra A320. Styrmannen han fløy med hadde en flyerfaring på totalt 2766 timer, melder EgyptAir.

Har iverksatt leteaksjon

Det pågår nå en massiv leteaksjon etter passasjerflyet sør i Middelhavet med deltakere fra flere land.

FORTVILELSE: Fortvilte familiemedlemmer til dem som var om bord på ulykkesflyet, får den triste beskjeden om at flyet har styrtet. Foto: KHALED DESOUKI/AFP PHOTO
FORTVILELSE: Fortvilte familiemedlemmer til dem som var om bord på ulykkesflyet, får den triste beskjeden om at flyet har styrtet. Foto: KHALED DESOUKI/AFP PHOTO Foto: Khaled Desouki

– Letemannskapene har kommet til området. Dagslyset er for kort tid siden kommet så vi burde kunne ha mer informasjon iløpet av den neste timen, sier Ahmed Abdel i EgyptAir til CNN.

Egyptiske myndigheter bekrefter at søk- og redningsmannskaper er satt i arbeid for å finne flyet. Det egyptiske militæret er også satt inn i søket, ifølge AP.

Hellas har satt inn to fly i redningsoperasjonen. I tillegg har de dirigert en fregatt til området og flere helikoptre står klare til å bistå sør på øya Karpathos.

Ivaretar familiene på flyplassen

Over 30 pårørende til passasjerene som var om bord i EgyptAir-flyet blir nå tatt hånd om av helsepersonell på Kamal Elwi Hall rett ved den internasjonale flyplassen i Kairo.

Flyselskapet melder at de har leger og oversettere på stedet som skal gi pårørende den hjelpen de trenger.

Det var greske myndigheter som varslet egypterne at de hadde mistet kontakt med flyet. Det sier Ehab Mohy el-Deen, sjeen for det egyptiske luftfartsmyndigheter til The New York Times.

Normalt tar det rundt tre timer og 45 minutter å fly strekningen.

Flyet var 13 år gammelt

Passasjerflyet er av typen Airbus A320-232, og det ble produsert i 2003 av Airbus.

Onsdag var flyet inne til rutinemessig vedlikehold i Kairo, før det ble flydd til Paris.

Airbus skriver i en uttalelse at flyet hadde tilbakelagt om lag 48.000 flytimer og fløy med IAE-motorer.

Den første Airbus 320-masknien ble tatt i bruk i mars 1988. Mot slutten av april 2016 var det mer enn 6700 ulike versjoner av A320 i bruk verden over. Fram til i dag har hele flåten vært i luften i nesten 180 millioner flytimer i over 98 millioner flygninger.

Ifølge nettstedet planespotters.net er det 11 fly av typen Airbus 320 i flåten til EgyptAir. De skal i snitt være 20,5 år gamle.

EgyptAir er med i den internasjonale luftfartsalliansen Star Alliance. SAS er også en del av dette nettverket.

Flere alvorlige flyulykker i Egypt

Foreløpig er det ikke kommet opplysninger om hva som kan være bakgrunnen for at flyet har styrtet.

Et Egyptair-fly ble i mars kapret på en flyvning mellom Alexandria og Kairo, av en mann som ville gjenforenes med sin kypriotiske kone. Flyet ble tvunget til å landet i Larnaca på Kypros.

31. oktober i fjor styrtet en Airbus A321 fra flyselskapet Metrojet over Sinai-halvøyen i Egypt. Alle de 224 menneskene ombord omkom i styrten. Terrorgruppen Islamsk Stat har tatt på seg skylden for flystyrten, og sa at de smuglet eksplosiver ombord i flyet.