Brooms Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på Europa-lanseringen av nye Ford Edge.
Brooms Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på Europa-lanseringen av nye Ford Edge.

Denne skal stjele premium-kunder – med gunstig pris

Akkurat nå tester vi Fords nye SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av SUV-er øker kraftig over hele Europa, samtidig som en rekke nye modeller kommer til.

Ford gjør seg nå klare til å lansere sin Edge i det norske markedet. Dette er en stor SUV, på størrelse med BMW X5. Målsetningen er klar: Edge skal konkurrere mot premiumbilene i klassen, men prises et godt stykke under disse.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Tyskland og tester nykommeren. Og han rapporterer om en spennende bil:

Edge er en av de mest sporty SUV-ene i markedet. Ford har truffet godt med det utvendige designet.
Edge er en av de mest sporty SUV-ene i markedet. Ford har truffet godt med det utvendige designet.

Offensivt salgsmål

– Ja, Ford kommer på mange måter med noe nytt. Edge er stor og rommelig, samtidig koster den mindre enn bilene som i praksis er en klasse under. Ford sammenligner den selv med biler som Audi Q5 og Volvo XC60. Med startpris på 610.000 kroner for Edge med 180-hesters dieselmotor og mye utstyr standard, har Forden helt klart en prisfordel, forteller Vegard.

– Ford her hjemme har da også store ambisjoner. De håper å selge 800-1.000 eksemplarer årlig. Det er et høyt tall, og skal de klare det, må Edge virkelig treffe markedet riktig.

Edge er bygget på samme plattform som blant andre Mondeo og S-Max, og vi kjenner også igjen veldig mye fra disse innvendig. Det er praktisk og funksjonelt, men noen særlig premiumfølelse er det ikke her.
Edge er bygget på samme plattform som blant andre Mondeo og S-Max, og vi kjenner også igjen veldig mye fra disse innvendig. Det er praktisk og funksjonelt, men noen særlig premiumfølelse er det ikke her.

Dette er SUV i størrelse XXXL

Hard og billig plast

Med bagasjerom på 610 liter er Edge en av de romsligste bilene i klassen. Plassen i baksetet er også svært god. Her kan man blant annet vinkle bakseteryggen bakover, for best mulig sittestilling.

610 liters bagasjerom, det er MYE i denne klassen. 
610 liters bagasjerom, det er MYE i denne klassen. 

– Ford har pakket plassen godt, og dette er absolutt en fullverdig familiebil. Jeg synes også det utvendig designet sitter godt. Bilen er stor og ruvende, og det er absolutt premiumfaktor over linjene. Innvendig blir det imidlertid veldig fort klart at vi ikke sitter i noen premiumbil. Det blir for mye hard og billig plast, rett og slett.

– Infotainmentsystemet er heller ikke blant de beste. Edge har systemet som Ford kaller SYNC 2. Det trenger en fornyelse, og er da også på vei ut. Men i starten må det gjøre nytten i Edge, forteller Vegard.

Duell: Lillebror Kuga mot Volkswagen Tiguan

Sluttsummen blir gunstig

– Hva med kjøreegenskapene?

– Her innfrir Edge. Dette er en velkjørende bil, både komfortabel og presis. Det som skuffer litt er motorene. Det mangler litt trøkk. Selv med 210 hestekrefter, er det ikke noe stort kraftoverskudd. Med den motoren under panseret, bruker den så mye som 9,4 sekunder på 0-100 km/t. Der er mange av konkurrentene kjappere, ja ofte vesentlig kjappere.

– Slik sett er Edge mest av alt en fornuftig bil. Plass er som sagt også en av styrkene. Prismessig er det nok grunn til å ta høyde for endel ekstrautstyr, men i praksis er det langt rimeligere enn på premiumkonkurrentene. Dermed kan sluttsummen på Edge bli hyggelig sammenlignet med særlig de tyske rivalene. Det er i praksis også den største styrken den har i en veldig tøff konkurranse, avslutter Vegard.

Vi kommer naturligvis tilbake med mer om Edge.

Du skal lete lenge etter en bedre familiebil enn denne:

Ford Edge kommer til Norge i juni, og Ford har ambisiøse salgsmål for den. 
Ford Edge kommer til Norge i juni, og Ford har ambisiøse salgsmål for den. 

Denne koster mer, men er likevel et svært godt kjøp