To av bildene i rapporten som Havarikommisjonen la frem fredag. FOTO: Statens havarikommisjon
To av bildene i rapporten som Havarikommisjonen la frem fredag. FOTO: Statens havarikommisjon

Havarikommisjonen: Dette vet vi om helikopterstyrten på Turøy

Statens havarikommisjon har lagt frem foreløpig rapport om ulykken som tok 13 liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag presenterte Havarikommisjonen den første rapporten etter helikopterstyrten på Turøy som kostet 13 mennesker livet.

En svært dramatisk video fra ulykkesdagen 29. april viser at rotoren løsnet fra Super Puma-helikopteret. Mens rotoren er på vei mot bakken, stiger det svart røyk opp fra krasjstedet. Rotoren ble senere funnet på land, mens flykroppen ble funnet under vann.

Etter ulykken ble tusenvis av vrakdeler fraktet til Lillestrøm, der Havarikommisjonen har arbeidet med å finne svaret på hvorfor rotoren løsnet fra helikopteret.

Som TV 2 tidligere har fortalt, skjedde ulykken så raskt at pilotene ikke rakk å trykke på knappen på stikka. 3. mai fortalte avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon at ulykken skjedde på under ett sekund.

– Komplisert arbeid

– Det er et komplisert arbeid og mye gjenstår fortsatt, opplyser Statens havarikommisjon.

De foreløpige undersøkelsene tyder ikke på utmattingsskader, heter det i rapporten. De foreløpige funnene av vrakdeler fra helikopteret ble presentert under pressekonferansen.

Et støttestag for girboksen og selve girboksen ble funnet på land, 200-300 meter fra helikopteret. Et av stagene som knytter rotorhodet til helikopteret ble funnet på land. Kontrollboksen for motoren ble funnet i sjøen, sier havariinspektør Tor Nørstegård. Han sier det haster med å få opp vrakdeler fra sjøen på grunn av korrosjon. Søket etter vrakrester i sjøen gjenopptas 18. mai.

– Dette må ikke sees på som kilden eller årsaken til ulykken. Vi har i hele perioden søkt i sjøen for å finne de delene som vi mangler og vi mangler fortsatt deler, opplyser granskingsleder Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon.

– Flere av delene skal undersøkes av den engelske og franske kommisjonen og til dels hos fabrikanten med kontroll av oss, sier havariinspektør Nørstegård.