Uansett hvilken premium-SUV du kjører, så blir du ganske liten i forhold til en Rhino GX. 
Uansett hvilken premium-SUV du kjører, så blir du ganske liten i forhold til en Rhino GX. 

Dette monsteret kan du faktisk kjøpe

Rhino GX spiser vanlige SUV-er til frokost!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se på bildet øverst i saken. Det er en Range Rover til venstre i bildet. Foran den står en Rhino GX. Synes du fortsatt Range Roveren er barske saker?

Rhino er en engelsk forkortelse for rhinoceros, som på norsk heter neshorn. Ved siden av elefant og flodhest, det sterkeste landbaserte dyret i verden. Dermed passer navnet perfekt for en særdeles voldsom skapning på fire hjul: Rhino GX.

Rhino GX er blant det aller tøffeste du kan få på fire hjul. 
Rhino GX er blant det aller tøffeste du kan få på fire hjul. 

Startet med limoer

Rhino GX lages av US Specialty Vehicles (forkortet USSV), et firma fra California, USA, som i nesten 20 år utelukkende tjente sine penger på å lage lange limoer ut av Lincoln-modeller. For tre og et halvt år siden kom ideen om å lage en voldsom SUV for det kinesiske markedet, som fortsatt står for mesteparten av salget (og hvor modellen selges under General Patton-navnet) . Men hva er så egentlig en Rhino GX?

Han kan bli USAs mest upopulære bileier

Byggingen starter med at USSV får tilsendt Ford F-450 Super Duty Trucks (en rimelig svær pickup) uten lasteplan. Deretter fjerner man alle karosseripaneler, og erstatter de med 20-gauge stålplater (20 gauge er nesten 1 cm tykk), og laget i vinkler som ville gjort Lamborghini svært fornøyde. Det eneste som ikke er tykt stål er skjermene, som er glassfiber. Vinduene har fått en utforming, som gjør at du forventer maskingevær stikkende ut av dem. Kort fortalt: Rhino GX ser ekstremt bøs og sinna ut.

Rhino GX er romslig og luksuriøs innvendig. 
Rhino GX er romslig og luksuriøs innvendig.  Foto: Alain Peeri aka Ted7

To motorvalg

Ifølge hjemmesiden til selskapet begynner Rhino GX på 194.000 dollar (1.571.400 kroner med dagens dollarkurs på 8,1). Den står oppgitt med 6,8-liters V10-motor. Det er bensinmotoren med 385 hk og 549 Nm i dreiemoment. Det blir ikke all verden når vekten på bilen er 4445 kg, og luftmotstanden på linje med Nidarosdomen.

Per har en av Norges eldste taxier

Men det finnes også en 6,7-liters turbodiesel V8 på 440 hk og 1100 Nm i dreiemoment. Da begynner det å flytte seg litt også. Fjæringen (hydraulisk bak) og de gedigne dekkene (38x15R20) er selvsagt spesialtilpasset kjøretøyet, og gjør ferden komfortabel.

Slik starter man byggingen av Rhino GX: Ett Ford Super Duty chassis (avbildet er en F-550, men den ser likedan ut som F-450) uten lasteplan. 
Slik starter man byggingen av Rhino GX: Ett Ford Super Duty chassis (avbildet er en F-550, men den ser likedan ut som F-450) uten lasteplan. 

Gedigen og luksuriøs

Innvendig er uttrykket luksuriøst, og det er svært romslig med plass, uansett om du går for 5 eller 7 seter. Hva gjelder materialvalg, er det kunden selv som avgjør hvilket skinn man vil ha, eller om man vil ha treverk eller karbon i dashbordet.

Rhino GX er 6,09 meter lang, den er 2,44 meter bred og er 2,23 meter høy. USSV har også en annen modell kalt Rhino XT, som er bygd på Jeep Wrangler og som starter på 75.000 dollar (607.500 kroner). Men ingenting kan måle seg mot neshornet.

Dette er elbilen som har stupt i pris