BLIR DYRERE Å FLY: Regjeringen har nå vedtatt å innføre flypassasjeravgiften fra 1. juni.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
BLIR DYRERE Å FLY: Regjeringen har nå vedtatt å innføre flypassasjeravgiften fra 1. juni. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: Ruud, Vidar

Flypassasjeravgiften innføres 1. juni

Finansdepartementet vedtok fredag å innføre flypassasjeravgiften 1. juni i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den omdiskuterte flypassasjeravgiften vil nå gjelde for alle flyginger foretatt fra og med 1. juni.

– Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016. Stortinget vedtok både sats og fritak. Når Finansdepartementet i dag fastsetter forskriften og iverksetter avgiften med virkning fra 1. juni, følger vi lojalt opp Stortingets vedtak om å innføre en flypassasjeravgift, sier finansminister Siv Jensen (Frp).

Den såkalte flyseteavgiften innebærer en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser – med unntak av passasjerer som må ta flere fly med samme selskap på samme reise.

Ble utsatt

Innføringen av avgiften har tidligere blitt utsatt. Den var opprinnelig planlgat innført fra 1. april i år, men ble utsatt på bakgrunn av en henvendelse fra EFTAs overvåkningsorgan ESA.

ESA uttalte i mars at flypassasjeravgiftens unntak for transferpassasjerer kan være ulovlig statsstøtte.

Den senere tiden har departementet og ESA hatt en dialog om saken, og ESA har kommet til at de anser fritaket å ikke være statsstøtte, opplyser Finansdepartementet.

Dramatisk for Rygge flyplass

TV 2 har tidligere skrevet om at avgiften vil bli dramatisk for Rygge flyplass i Østfold, siden konkurransegrunnlaget deres forverres.

Rygge flyplass står i fare for å legges ned dersom flyseteavgiften innføres.

90 % av rutene fra Rygge drives av Ryanair. Det irske lavprisselskapet har sagt opp avtalen på Rygge lufthavn på grunn av flypassasjeravgiften. Ryanair har varslet om at de vil forsvinne fra flyplassen 1. november.

– Det er jo svært skuffende at regjeringen likevel velger å innføre avgiften i det arbeidsmarkedet som er nå, etter så mye motstand i høringsprosessen. Det synes vi nesten er for utrolig til å være sant, mener administrerende direktør ved Rygge Lufthavn, Pål Tanberg.

LEGGES KANSKJE NED: Pål F. Tandberg, administrerende direktør på nye Rygge lufthavn, er skuffet over avgjørelsen om å innføre flyseteavgiften.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
LEGGES KANSKJE NED: Pål F. Tandberg, administrerende direktør på nye Rygge lufthavn, er skuffet over avgjørelsen om å innføre flyseteavgiften. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX Foto: Larsen, Håkon Mosvold

At Ryanair trekker seg ut av flyplassen vil føre til at Rygge mister 2/3 av sine flyvninger, noe som utgjør et tap på 100 millioner per år for Norges eneste sekundærflyplass.

– Som privat lufthavn er ikke det en bærekraftig videre drift. Ett alternativ er å avvikle driften, for det er ingen andre aktører enn Ryanair som kan gi oss samme volum, forteller Tanberg til TV 2.

Styret og eierne ved lufthavnen vil møtes så raskt som mulig neste uke for å diskutere situasjonen. 500 direkte ansatte vil bli berørt av en mulig nedleggelse. I tillegg vil ytterligere 500 andre tilknyttet til flyplassen også bli påvirket.

– I riktig retning

Naturvernforbundet mener innføringen av flypassasjeravgiften er gledelig.

– Dette er et skritt i riktig retning for å bremse den sterke veksten i flytrafikken, som undergraver og nuller ut andre viktige miljøtiltak, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

De mener at flytrafikken har for gunstige rammevilkår, og viser til at Norge har opplevd en kraftig trafikkvekst.

– Flytrafikken fra Norge til utlandet har økt sine klimagassutslipp med om lag 1 million tonn etter at flypassasjeravgiften forsvant i 2002, sier Haltbrekken.

Naturvernforbundet håper nå på at avgiften vil redusere flytrafikken.

(TV 2/NTB)