Nye Lexus RX 450h er den femte RX-en i rekken for Ole Martin Hejll. Det er den eneste modellen som gjelder. Foto: Privat
Nye Lexus RX 450h er den femte RX-en i rekken for Ole Martin Hejll. Det er den eneste modellen som gjelder. Foto: Privat

For Ole Martin er det bare én bil som gjelder

Dette er en trofast bilkjøper!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lexus lanserte i fjor høst siste generasjon av luksus-SUVen RX. Dette har vært hybrid SUV helt siden 2005, og var slik sett forut sin tid da den kom.

I Norge har Lexus lenge vært et nisjemerke. Men etter lansering av blant annet kompaktbilen CT 200h, har det de siste årene vært en voldsom økning av salget.

Noen kunder har imidlertid vært med helt siden starten. En av dem er Ole Martin Hejll. Nå har han nettopp fått sin femteLexus RX på ti år.

Helt ny – og har blitt 100.000 kroner billigere

50.000 kilometer i året

– Ja, jeg kjører mye i jobben min, i snitt rundt 50.000 kilometer i året. Da jeg fikk prøve RX for første gang, ble jeg solgt. Det var tilbake i 2005, og siden har jeg bare kjørt denne modellen, forteller han.

Ole Martin vokste opp med en svært bilinteressert far, og var allerede som 12-åring nede på havna i Drammen og kjørte bil.

Forholdet til Lexus startet altså i 2005. Da ble han den stolte eier av andre generasjon RX. Den gangen var en hybrid-SUV noe fremmed, som folk knapt hadde hørt om.

Her er Ole Martins første Lexus RX. Siden har det blitt fire til. 
Her er Ole Martins første Lexus RX. Siden har det blitt fire til. 

Dette er mye luksusbil for pengene

Har hatt problemer

Men til tross for at en del var skeptiske til denne teknologien, har Lexus vist seg å være et trygt valg, med tanke på driftssikkerhet.

– Etter rundt regnet en halv million kilometer på veien, har jeg hatt én episode. Jeg har måttet bytte et forhjulslager ...

Lexus er da også viden kjent for sin unike detaljfokus, og vinner stadig kåringer som handler om driftssikkerhet.

Likevel plukker han fram komfort som viktigste årsaken til at han fortsetter å kjøre RX, år etter år.

- Jeg kan kjøre mange timer uten å føle meg sliten, og så gå i møter, snu og kjøre hjem igjen, sier han.

Rune kjøpte drømmebil for 4,5 millioner kroner - usett

Ole Martins forrige RX ble erstattet i år.
Ole Martins forrige RX ble erstattet i år.

Overnattet

Men på én tur måtte Lexusen gi tapt, en mai-dag på vei til Otta, i 2013.

Turen startet sent på ettermiddagen, og gikk opp Gudbrandsdalen.

– Jeg hadde bestilt rom på hotell i Otta. Men det hadde regnet i flere dager og det bøtta ned da jeg kjørte oppover E6. Ved Fåberg hadde politiet stengt veien. Da måtte jeg finne en annen rute. Det ble noen sykkelstier, bruer, underganger og grassletter som måtte forseres for å komme videre. Veien oppover var til dels oversvømt og var i perioder vanskelig å finne. Men ved Kvam var det full stopp. Dermed ble det en natt i bilen. Ikke den første natta i en RX. Jeg må imidlertid innrømme at om den på langt nær er like komfortabel å sove i som å kjøre, smiler Ole Martin.

Siste generasjon av LX med F Sport-design ser svært sportslig ut.
Siste generasjon av LX med F Sport-design ser svært sportslig ut.

Nå får du luksus-SUVen til folkepris