Slik skal entusiast-merket gjøre comeback

Dette kan bli starten på mye moro.

Dette er den første skissen TVR har sendt ut på sin comebackmodell. Det antydes priser fra rundt 600.000 kroner – med prestasjoner som skal matche langt dyrere biler. Foto: TVR/Newspress.
Dette er den første skissen TVR har sendt ut på sin comebackmodell. Det antydes priser fra rundt 600.000 kroner – med prestasjoner som skal matche langt dyrere biler. Foto: TVR/Newspress.

Etter at det ene britiske bilmerket etter det andre har blitt tatt over av utenlandske eiere, er det ikke mye igjen av det som en gang var en stor og stolt industri. Alle volummerkene er nå på utenlandske hender (eller lagt ned). Men noen mindre holder stand – og flere kommer til.

Entusiastmerket TVR har ligget nede siden 2006. Da stoppet fabrikken i Blackpool opp, og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

Kroken på døra?

Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Lovede investeringer kom aldri, og mange fryktet dette var kroken på døra for godt for merket som startet opp i 1947.

Men så kom nye eiere inn for et par år siden. De har jobbet målbevisst mot et comeback, og nå nærmer det seg.

Dette er en 2006-modell TVR Tuscan. En av de aller siste produserte.
Dette er en 2006-modell TVR Tuscan. En av de aller siste produserte.

Broom-Benny: Løp og kjøp!

Sportsbil for folk flest

TVR har sendt ut en skisse på den kommende modellen, og har allerede fått flere hundre bestillinger på den.

Planen er at den skal være klar sent neste år. Så langt har ikke TVR gått ut med noe navn, men det er ventet at de skal gjenbruke navnet på en av sine klassiske modeller, kanskje blir det Griffith.

Utgangspunktet for nye TVR er å "lage sportsbiler for folk flest". Det betyr i praksis at TVR skal ligge langt under biler med tilsvarende prestasjoner i pris.

Her skal det handle om å ha fokus på prestasjoner og kjøreglede – og der fancy utstyr og avanserte elektroniske løsninger er langt mindre interessant.

Den var for skummel til å selges

Bygget opp millionformue

Selskapet har ikke gått ut med noen offisielle produksjonstall ennå, men de kommer til å starte forsiktig på den nye fabrikken i Wales.

Senere skal målsetningen være å komme opp i en produksjon på rundt 1.000 eksemplarer årlig.

Her vil uansett etterspørselen avgjøre. TVR vil forbli en nisjeaktør, det er viktigere å rendyrke merkevaren enn å komme opp i størst mulig volum på kort tid.

I spissen for comeback-satsingen står den velstående forretningsmannen Ted Edgar. I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR. Med på laget er tunge aktører som Gordon Murray Design og Cosworth Engineering.

PS: Det ruller endel TVR-eksemplarer også på norske veier. I skrivende stund finnes det én bil i bruktmarkedet. Det er en 1973-modell som har prisantydning på såvidt over 130.000 kroner.

Arbeidere på vei ut av den gamle TVR-fabrikken i Blackpool. Her har det ikke blitt produsert biler siden 2006, men nå er det snart comeback for TVR. Foto: Scanpix. 
Arbeidere på vei ut av den gamle TVR-fabrikken i Blackpool. Her har det ikke blitt produsert biler siden 2006, men nå er det snart comeback for TVR. Foto: Scanpix.  Foto: MARK PEARSON

Les mer: Slik startet redningsaksjonen

Ti år siden dette bilmerket gikk konkurs