Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota GT86 har blitt særdeles godt mottatt av både bilentusiaster og biljournalister siden den dukket opp høsten 2011, og gikk i salg i Europa året etter. Toyota hadde fulgt en enkel oppskrift: Lag en sportsbil som kun fokuserer på kjøreglede, og intet annet. Rundetider, effekt og toppfart er ikke relevant.

Med boksermotoren fra Subaru på 200 hk og 205 Nm under panseret, skremte ikke Toyota GT86 noen Porsche 911 Turbo-eiere i lyskryssdueller, men det var da heller aldri meningen. GT86 og dens søskenbil fra Subaru (BRZ) ble raskt populære, og representerer en filosofi som går ut på at det er morsommere med lite grep fra dekkene og en lett kontrollerbar overstyring, enn en bil som er limt til asfalten i svingene på en racerbane.

Kan dette bli en produksjonsrealitet? Mange vil nok ønske det. 
Kan dette bli en produksjonsrealitet? Mange vil nok ønske det. 

Likte hva han så

I 2013 viste Subaru en stasjonsvognutgave av sin BRZ kalt Cross Sport Design Concept, uten at det skjedde så mye mer. Men i Australia fant den regionale marketing-manageren Brad Cramb og et lokalt designteam ut at det var en kul ide, og derfor lagde de et lignende forslag til en Toyota GT86 i skala 1:4, som ble vist fram av Toyota Australia i november 2014.

Per har en av Norges eldste Taxier

Mannen bak Toyota GT86, sjefsingeniør Tetsuya Tada dro på besøk til Australia, og han likte designforslaget særdeles godt. Så godt at han tok det med tilbake til Japan, og lot sin håndplukkede mann der få jobben med å bringe ideen videre til en fullskala-bil.

Også bakfra har man lyktes godt med å beholde fine proporsjoner.
Også bakfra har man lyktes godt med å beholde fine proporsjoner.

Har droppet GT-navnet

Nå er resultatet ferdig, og har fått navnet Toyota 86 Shooting Brake Concept. Man har altså droppet GT-navnet, noe som jo gir mening siden den nye bilen er mer som en stasjonsvogn. Men i sportslige kretser har jo aldri navnet stasjonsvogn hatt noen god klang, så der i gården bruker man jo ofte i stedet begrepet Shooting Brake.

Dette er noe av det viktigste du har på bilen

Navnet Shooting Brake har gått gjennom flere betydninger, og hadde i starten på 1900-tallet ingenting med sportslige stasjonsvogner å gjøre. Shooting kom av jaktvåpnene man skulle ha med, mens Brake kom av hestevognchassisene man brukte for å temme hester (break in horses, på engelsk). Langt senere ble begrepet brukt for å beskrive biler som er en slags mellomting mellom coupe og stasjonsvogn.

Tada sier at Toyotas Shooting Brake kun er et designstudie, og laget for å teste responsen fra folk. Men skulle responsen vise seg å bli bra, kan det kanskje hende at bilen settes i produksjon.

Dette er elbilen som har stupt i pris