Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Japanske Mitsubishi har hatt en skikkelig opptur på det norske markedet de siste årene. Først traff de blink med to SUV-er og en liten elbil. Så var de svært tidlig ute med det som er det hotteste på bilmarkedet akkurat nå: Ladbar hybrid.

Deres Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV da den ble lansert for noen år siden. Og kombinasjonen SUV, 4x4 og ladbar drivlinje ble umiddelbart en stor suksess her hjemme.

Gjelder det flere modeller?

I verdensmålestokk er Mitsubishi derimot en liten bilprodusent, med mindre ressurser enn de store. Dermed blir de også svært sårbare når det dukker opp negative nyheter rundt merket.

De har det vært mange av i det siste, etter at Mitsubishi måtte innrømme at de gjennom flere år hadde jukset med utslippstall på småbiler som selges hjemme i Japan. Den siste måneden har aksjekursen falt med 43 prosent.

Det svirrer også rykter om at utslippsjukset er mer omfattende enn det som har kommet fram til nå. Nå sier Mitsubishi selv at ytterligere ni modeller kanskje ikke har "blitt testet tilstrekkelig godt" på dette området.

Mitsubishi innrømmet: Har jukset med utslipp i 25 år

Styrene skal møtes

Det er en formulering som er egnet til å skape mye tvil rundt merket.

Så langt blir det kalkulert at Mitsubishi risikerer å måtte betale opptil åtte milliarder kroner i kompensasjon og erstatninger. Spørsmålet er om dette beløpet også kan bli betydelig høyere.

Nå har nyheten akkurat kommet om at konkurrenten Nissan tar over kontrollen hos Mitsubishi. Ifølge bransje-nettstedet Automotive News skal de investere rundt 15 milliarder kroner for å få til dette. Styrene i henholdsvis Nissan og Mitsubishi møttes torsdag, for å diskutere dette.

Nissan blir største aksjonær i Mitsubishi, og tar kontroll over selskapet.

Denne Mitsubishien har mer enn doblet salget i Norge

Må fordele kostnadene

Nettopp Nissan vet nok mye om hvordan ståa egentlig er i Mitsubishi. Mange av småbilene som er rammet av utslippsskandalen ble produsert av Mitsubishi, for nettopp Nissan. Dermed er de også berørt av dette.

Mens Mitsubishi er en av verdens minste volumprodusenter av biler, er Nissan i allianse med Renault, en av de større. Ved å ta over Mitsubishi, betyr det muligheter for ytterligere stordriftsfordeler.

I bilbransjen handler svært mye om å ha tilstrekkelig antall solgte bilmodeller å fordele utviklingskostnadene over. Selger du lite, er det også vanskelig å regne hjem de voldsomme budsjettene som kreves for å utvikle helt nye bilmodeller.

Ikke konkurrere internt

Når Nisssan tar over kontrollen, er det nok også grunn til å vente at modellutvalget til Mitsubishi vil bli påvirket.

Her vil det være et poeng å sørge for at modellene fra Mitsubishi, Nissan (og Renault) ikke i for stor grad konkurrerer direkte mot hverandre. I praksis kan nok det bety at Mitsubishi kan bli mer nisjemerke enn i dag.

Derfor har Mitsubishis elbil stupt i pris

Den kompakte SUV-en ASX var i flere år en av de mest solgte bilene i sin klasse her hjemme.
Den kompakte SUV-en ASX var i flere år en av de mest solgte bilene i sin klasse her hjemme.

Kul bil til 50.000 kroner: Sjekk disse!