Klarer de å se forskjell på en dyr og rimelig frisørklipp?

Prisene hos frisøren varierer sterkt – men klarer ekspertene å se forskjellen på en klipp til 1000 kroner, og én til 250?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er store prisforskjeller hos frisørene, men kan man se forskjell på en dyr og rimelig klipp? TV 2 hjelper deg har testet.

– Ja, vi kan se forskjell på en billig og dyr klipp, sier Jan Thomas, Christopher Mørch Husby og frisørlærer Camilla Håkegård i kor.

Ekspertpanelet vårt er skråsikre på at de vil kunne se hvilke modeller som er klippet hos rimelige uavhengige frisører, og hvem som er klippet hos dyre frisørkjeder.

Fra 200 til 950 kroner

TV 2 Hjelper har sendt tre personer til uavhengige frisører i Oslo. Prislappen ligger på fra 200 kroner til rett over 500 kroner. De tre siste modellene klipper seg hos frisørkjedene Toni and Guy, Nikita og Adam og Eva, med en prislapp på 850-950 kroner.

Mennene skal få en klassisk herreklipp, to av kvinnene klipper skulderlang bob, mens de to siste kvinnene skal klippe opp håret, men beholde lengden.

– Jeg kommer til å se etter om det er godt håndverk, om de har klart å tilpasse klippen til ansiktsformen og så er vi selvsagt opptatt at alt skal stemme, sier Jan Thomas.

Ekspertene våre vet ikke hvor mange av modellene som har klippet seg hos rimelige frisører, og hvor mange som har klippet seg hos de dyre kjedene. Etter å ha evaluert modellene, plasserer de dem i hver sin krok, billig eller dyr.

Første modell skal evalueres, og ekspertpanelet er raske til å gi sin dom.

– Jeg har gjort meg opp en mening – billig, sier Jan Thomas.

EKSPERTENE: Jan Thomas, Camilla Håkegård og Christopher Mørch Husby. Foto: TV 2
EKSPERTENE: Jan Thomas, Camilla Håkegård og Christopher Mørch Husby. Foto: TV 2

Gammel permanent

Ingen tvil om at ekspertene synes klippen var billig, hva med klippen fra Adam og Eva til nesten 1000 kroner? Jan Thomas er i hvert fall ikke fornøyd.

– Man sender ikke ut en kunde hvor det ser ut som hun har en gammel permanent. Nei, det blir billigkroken på deg og kjære, sier han.

Videre sender ekspertene modellen med den rimelige boben til den billige siden, hva med den dyre boben fra Nikita?

– Den er veldig skjev her, sier Christopher Mørch Husby.

– Men samtidig er hele klippen bedre teknisk gjennomført, så vi sender henne til den dyre kroken, sier Håkegård.

Så er det mennenes tur, og her er det stor forskjell. Én av guttene sendes riktig til billigkroken, mens klippen fra Toni and Guy er en klar dyr klipp, ifølge panelet.

Bør skamme seg

Med to dyre og fire billige, har de rett?

– Dersom en av de i billigkroken er en dyr klipp så synes jeg salongen bør skamme seg. Det er ikke bra, hverken teknisk eller finish, punktum, sier Jan Thomas.

Når TV 2 Hjelper deg gir ekspertene fasiten blir de overrasket over at Adam og Eva ikke leverte et bedre produkt.

– Jeg fikk selv starten der som lærling og de har vært en pionér i vår bransje. Og når jeg ser et sånt resultat, så tenker jeg at det er på tide å skjerpe seg litt, sier Jan Thomas.

Vi drar til Adam og Eva for å høre hva de synes om resultatet.

Vårt case betalte nesten 1000 kroner for en klipp hos dere, hvorfor er det så dyrt?

– Det å gå og få en god håndverker koster i den størrelsen i Oslo i dag, forklarer vise administrerende direktør Cato Karpow.

Kompetente og skolerte frisører

– Synes du det er en klipp det er verdt å betale 940 kroner for?

– Det er øyet som ser og det er ofte vurdering utfra kundens behov vi tar stilling til. Frisørene våre er jo meget kompetente frisører og de er godt skolerte.

– Kan du forstå at de sendte denne kunden til den billige siden?

– Nå stiller du meg et vanskelig spørsmål for det er en jury som ut ifra sin vurdering har sagt at dette er billigkroken. Jeg vet ikke hvordan jeg ville vurdert det. Beklager jeg tror ikke jeg kan svare tydelig på akkurat det spørsmålet.

– Synes du det er fint?

– Det har jeg ikke lyst å svare på.

– Hva vil dere gjøre i ettertid?

– Vi tar dette med oss videre. Det er klart at vi ønsker å fremstå som en profesjonell bedrift og vi tar også denne kvaliteten her inn i våre diskusjoner og videre med fagområdene våre, sier Karpow.