Ny undersøkelse viser at flere kvinner enn menn har lyst på ny elbil. Dette er Renault Zoe som per nå er Europas mest solgte elbil, i Norge ligger den på en femteplass på statistikkene. 
Ny undersøkelse viser at flere kvinner enn menn har lyst på ny elbil. Dette er Renault Zoe som per nå er Europas mest solgte elbil, i Norge ligger den på en femteplass på statistikkene. 

Det er damene som har mest lyst på elbil

Blir du overrasket over tallene?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av elbiler er rekordhøyt i Norge, ingen andre kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn det vi gjør. Samtidig er det forskjeller mellom kjønnene.

Kvinner er nemlig langt mer positive til å kjøpe elbil enn menn. Det viser en landsdekkende undersøkelse InFact har gjennomført på vegne av strømleverandøren Fjordkraft.

63 prosent er positive

14 prosent av de norske bilistene mener det er svært sannsynlig at den neste bilen de kjøper er en elbil, mens hele 43 prosent mener at elbil kan være aktuelt. Samtidig er kun 37 prosent negative.

Dermed virker det som at tanken på å kjøpe elbil for alvor har slått rot her til lands.

Undersøkelsen viser også at det er kvinnene som er mest positive til å kjøre elektrisk. Mens 50 prosent av mennene svarer at elbil er aktuelt eller svært aktuelt, er det hele 63 prosent av kvinnene som svarer det samme.

Nei, elbiler trenger ikke være små...

Golf på toppen

– I Europa har markedet for ladbare biler nettopp passert én prosent. Her til lands hadde elbiler og hybrider en samlet markedsandel på hele 22 prosent i 2015, og vi ser at elbilsalget skyter fart over hele landet. Dermed kan vi vel slå fast at det er vi nordmenn som har gjort brøytebiljobben som innovatører og tidlige brukere av elbil i Europa, sier Jeanne Tjomsland i Fjordkraft, i en kommentar til undersøkelsen.

Så langt i år er Volkswagen Golf Norges mest solgte elbil. Golf var ikke spesielt tidlig ute som elbil, og den har heller ikke det samme særpreget som mange av de elektriske konkurrentene. VW valgte heller å lage en helt vanlig Golf, men med elektrisk drivlinje. Ut fra salgstallene å dømme, har det vært et smart trekk.

Les testen: Dømt til å bli en suksess

Renault i Europa-toppen

Veteranen Nissan Leaf holder fortsatt koken i Norge, og er nummer to på salgsstatistikken. På tredjeplass finner vi så BMW i3 som straks kommer med lengre rekkevidde, inntil 300 kilometer.

I det europeiske markedet er det for øvrig Renault ZOE som er bestselgeren. Den er på femteplass her hjemme, bak Tesla Model S som holder fjerdeplassen.

Slik løste de et ZOE-problem i Norge