SAMKJØRING ELLER PIRATVIRKSOMHET: Uberpop er en tjeneste der sjåfører kan bruke vanlige biler for persontransport. 
SAMKJØRING ELLER PIRATVIRKSOMHET: Uberpop er en tjeneste der sjåfører kan bruke vanlige biler for persontransport.  Foto: Andrew Matthews

Uber legger ned Uberpop i Sverige

Den amerikanske taxitjenesten legger ned den omstridte tjenesten Uberpop i Sverige.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden høsten 2014 har Uberpop hatt stor framgang i Sverige. Tjenesten bygger på at personer uten taxiførerbevis arbeider som sjåfører og tjener penger på å transportere privatpersoner.

Dette er i direkte konkurranse med tradisjonelle taxitjenester, og svenske domstoler har flere ganger slått fast at dette går inn under pirattaxivirksomhet.

Nå bekrefter sjefen for Uber i Sverige, Alok Alström, at uberpop legges ned i Sverige i løpet av en uke, skriver dn.se.

– Vi trenger et nytt regelverk der samkjøring støttes, sier Alström til avisen.

Hele 27 dommer som slår fast at Ubers tjeneste Uberpop, som drives med vanlige privatbiler, driver piratkjøring, og ikke samkjøring. Allikevel har Uber fortsatt rekruttering av nye sjåfører i Sverige. De lover førerne å tjene godt med penger, men hevder de driver med samkjøring og ikke taxivirksomhet.

Uber har operert i Oslo det siste året. De har blitt anmeldt både av Taxi2 og Bymiljøetaten i Oslo kommune. Sjefen for Oslo-kontoret, er i et intervju med E24 i fjor var han åpen om at selskapet opererer i en gråsone. Beslutningen i Sverige vil likevel ikke ha noe å si for virksomheten i Norge, opplyser selskapet.

– Vår beslutning om å avslutte uberpop-prosjektet i Sverige vil ikke ha betydning for Ubers tjenester i Norge, ei heller våre andre tjenester i Sverige, opplyser talsperson for Uber, Daniel Byrne, i en pressemelding.

Konkurransetilsynet har uttalt seg positive til å utfordre dagens prisregulerte løyvesystem i taxinæringen, og det kan åpne for tjenester som Uber. Taxinæringen er ikke overraskende negative til dette, og mener en slik avvikling vil føre til kaos og høyere priser med en mende useriøse aktører.

– Den norske viljen til å omfavne de mulighetene en fornuftig regulert delingsøkonomi gir, som har vært understreket av både statsministeren og finansministeren, sender et sterkt signal om at ny og klarere regulering kan og vil bli foreslått for det norske markedet, sier Byrne.

Uber ble grunnlagt i 2009 og har sin base i San Francisco, USA. Nå finnes de i over 300 byer verden over hvor de tilbyr kjøretjeneste gjennom en app som kobler passasjerer med sjåfører.

Det er generelt billigere å kjøre med Uber enn med vanlige taxier. Betalingen skjer gjennom appen, og Uber tar ca 20% av pengene. Resten går til sjåførene.