Fem bruktbiler du kan tjene penger på

De har nådd prisbunnen, derfor bør du handle nå.

Stasjonsvogn, luksuriøs italiener eller turtallsvillig japansk sportsbil? Her er utvalget og variasjonen stor. 
Stasjonsvogn, luksuriøs italiener eller turtallsvillig japansk sportsbil? Her er utvalget og variasjonen stor. 

De fleste vet nok at når biler når en viss alder, så begynner prisene å stige. Selv den kjipeste Nissan Almera fra 90-tallet vil stige i pris en vakker dag. Bare den blir gammel nok, slik at det nærmest ikke finnes noen biler igjen.

Men når prisene starter å øke, og for hvilke modeller dette gjelder, er ingen eksakt vitenskap. Det er kun én ting som bestemmer det: Markedet. Hvis flere finner ut at akkurat den bruktbilen kan de tenke seg, så vil den stige i pris, hvis mange nok tenker det samme, for deretter å omsette tankene til kjøpehandling.

Under er fem biler som tyske Autobild presenterer som «bruktbiler uten verditap», og som nå begynner å stige i pris i Tyskland. Det som imidlertid skiller dem litt ut, er at ingen av dem er veteraner ennå. Det er biler fra 90-tallet eller tidlig 2000-tall. Ingen av dem er spesielt eksotiske, alle finnes i store mengder, og alle kan fortsatt kjøpes for en relativt rimelig sum. Med andre ord: Kunne du tenke deg en av de fem, bør du slå til nå. For prisbunnen er nådd, og da begynner klatringen. Prisene i artikkelen er hentet fra Tyskland. Du kan selvsagt importere derfra (men da kommer avgifter og moms i tillegg), eller tråle det norske markedet.

Ikke alle er like begeistret for designet på Porsche 968, men det er en fabelaktig kjøremaskin.
Ikke alle er like begeistret for designet på Porsche 968, men det er en fabelaktig kjøremaskin.

Porsche 968

Når folk er slemme, så kan det hende de diskuterer hva som er Porsches styggeste modell noensinne. Da går gjerne tre navn igjen: 959, Panamera og 968. Sistnevnte er kanskje ingen skjønnhet, men det er en fantastisk kjøremaskin. Den er også den siste transaksel-Porschen (frontmotor, girkassen montert ved bakakselen for optimal vektfordeling) etter at 924, 928 og 944 hadde pløyd opp veien. 968 skulle være den siste oppgraderingen av 944, men når rundt 80 prosent av bilen ble ny, valgte Porsche å introdusere 968 som en egen modell, samtidig som de flyttet produksjonen til sin egen fabrikk i Zuffenhausen (924 og 944 ble laget på Audi-fabrikken i Neckarsulm).

3-literen på 240 hk sørger for bra skyv, (0-100 går på 6,5 sekunder) men sjekk at tannreimene har blitt skiftet når de skal (hver 80.000 km). Tiptronic-modeller koster litt mindre, men bruker 1,5 sekunder lengre fra 0-100. Skal du ha en skikkelig bra 968, må du regne med rundt 190.000 kroner i Tyskland. Spesialmodellen 968 Clubsport er for lengst samleobjekt og kan koste helt opp til 450.000 kroner. Vippelykter har vært ut, 90-tallet har vært ut, men nå begynner altså prisene på 968 å stige.

Vil du ha mer turtall enn det en Honda S2000 gir deg, anbefales en Yamaha R1. 
Vil du ha mer turtall enn det en Honda S2000 gir deg, anbefales en Yamaha R1. 

Honda S2000

Den lille toseters roadsteren fra Honda ble aldri den suksessen som man håpet på, men nå begynner prisene å stige. S2000 gjorde sin debut i 1999, og vakte oppsikt med sitt ekstremt høye turtall. 9000 omdreininger kunne man tyne toliteren opp til, og kombinert med en eksemplarisk tettsteget girkasse og særdeles direkte styring ble den en kultfavoritt for mange.

Ronnys Toyota er Europas største

Men mange fant bilen litt for masete. Makseffekten på 240 hk hentes ut ved 8300 (!) omdreininger, og under 7000 omdreininger er det lite å hente. Med andre ord må man kjøre maximum attack hele tiden for å få effekten man ønsker. Da skulle man kanskje tro at bilene er plaget med motorhavarier og det som er, men det stemmer overhodet ikke. Tvert imot er motorene supersolide, noe Honda jo er kjent for. Det du bør være mest på utkikk etter er rust. Etter ti år var det slutt for S2000, og du kan plukke opp en pen 2009-modell i Tyskland for 220.000 kroner.

Den lille sparebøssen Audi A2 ble ingen suksess, men nå er den blitt kultbil.
Den lille sparebøssen Audi A2 ble ingen suksess, men nå er den blitt kultbil.

Audi A2

Audi A2 (1999-2005) var på mange måter forut for sin tid. Den lille sparebøssen var ekstremt drivstoffgjerrig, takket være lav vekt (en gjennomsnittlig A2 veide like under 1000 kg), og lite luftmotstand. Under økonomiløpet Nordic Eco Run i 2003 kjørte en A2 med 1.2 TDI-motoren på 0,26 l/mil. Men bilens design skremte bort kundene, og grunnet aluminium-konstruksjonen var bilen dyr å produere (Audi tapte visstnok 50.000 kroner på hver solgte bil).

Men i dag er A2 i ferd med å bli en aldri så liten kultbil. I Tyskland må du regne med minst 40.000 kroner for en A2, og biler med skinn, panoramatak og 17-tommere (som ironisk nok drar opp vekten og dermed forbruket) koster enda mer. Ifølge TÛV-rapporter er kvaliteten særdeles bra, og karosseriet i aluminium gjør også at rustspøkelset ikke er noen fare. Elektronikken kan dog være en problemkilde, fuktighet i frontlysene er vanlig og på TDI-motorene går gjerne turboene. I 2003 kom en facelift-modell, uten at salget tok av av den grunn.

Lancia Thesis i all sin prakt, her i et herlig todelt fargemønster. 
Lancia Thesis i all sin prakt, her i et herlig todelt fargemønster. 

Lancia Thesis

Få biler er istand til å utløse så heftige designdiskusjoner som Lancia Thesis (2001-2009). Noen synes den er et visuelt mesterverk, andre synes den er et visuelt makkverk. For de som synes den er elegant, er interiøret også en fryd. Mengder av skinn og treverk, i kombinasjon med litt børstet aluminium her og der gir et vakkert inntrykk. Du kan velge mellom to femmere og to V6 til din Thesis, med effekt fra 170 til 230 hk (det finnes også noen diesel-alternativer, men det blir fullstendig feil i en Lancia).

Dette kan være et skummelt bruktbilkjøp

Vedlikholdsmessig er ikke Thesis den rimeligste bilen, og den har over gjennomsnittet med tekniske feil. V6-motorene vil ha ny tannreim allerede på 60.000 km, og mengder av elektronikk betyr mengder med potensielle feil. Det litt frynsete ryktet til bilen, betyr imidlertid at du som kjøper har gode prutingskort på hånden, og i prisområdet 50.000 til 60.000 kroner finner du mange biler å velge mellom. Utvalget er størst i Italia, men også i Tyskland finner du mange Thesis til salgs. Grunnet sin kultstatus, og det faktum at Lancia for mange er et litt staselig merke, begynner prisene nå å stige.

BMW E39 er en bil med få feil, og er kjent som en milsluker av rang. 
BMW E39 er en bil med få feil, og er kjent som en milsluker av rang. 

BMW 5-serie (E39)

BMW 5-serie av E39-typen (1995-2003) er en svært populær bruktbil i Norge, og særlig blant ungdommen (samt Broom-redaksjonen hvor to har eid E39). Det samme ser man i Tyskland, og der rapporterer Autobild nå at bilen har nådd prisbunnen, for deretter å forsiktig begynne å stige i pris. Det flotte designet, holdbar teknikk og fine rekkeseksere oppgis som hovedgrunnene til dette.

En topp utstyrt 530i Touring med 3-literen på 231 hk fra 2000-faceliften, får man for 45.000 kroner i Tyskland, oppgir Autobild. 520i og 525i vil selvsagt være rimeligere, og pre-facelift biler gir enda mer for pengene. 540i med 286-hesters V8 og manuell girkasse, ses allerede på som samleobjekt. Bilene har få problemer, men enkelte komponenter i hjulopphenget slites relativt fort, lykteglassene blir matte og pixelfeil i displayet er vanlig. Automatkassene blir glade for et oljeskift hver 125.000 km.

Mener Mercedes ødelegger Formel 1