Skal du overleve alene i naturen er dette helt nødvendig for kroppen din

Dette er det absolutt aller minste kroppen din trenger for å overleve.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom du på et eller annet vis skulle befinne deg i skogen uten å vite hvor du er, uten mat og drikke, kan det være greit å vite hva som skal til for å overleve.

Det er nemlig en noen få, men viktige behov som må dekkes for at det skal gå bra.

Kulde største trussel

Kaptein i Hærens våpenskole, Alex, er ekspert på å overleve ute i villmarken. Hans største bekymring er kulden.

– Den største trusselen er å bli kald. Da må du bevege deg. Når du sitter i ro produserer kroppen litt varme, omtrent som en lyspære. Når du beveger deg begynner kroppen også å produsere varme.

Når kroppstemperaturen kommer under 35 grader kalles det hypotermi.

– De første tegnene på at du begynner å bli hypotermi er at du får ukontrollerbar skjelving, sier Alex.

Livstruende

Ved moderat hypotermi opphører skjelvingen og man begynner å bli litt likegyldig til egen situasjon.

– Neste stadium er bevisstløshet. Da begynner det å bli fare for hjertestans og andre ting som er mye mer livstruende enn selve hypotermien i seg selv, sier kapteinen.

Alvorlig hypotermi kan faktisk gjøre at du kler av deg i kulda.

– Fenomenet heter paradoksal avkledning. Hvis kroppstemperaturen kommer under 30 grader kan det stå om livet, sier lege og programleder for «Kroppen din», Line Jansrud.

Dersom du ikke får hjelp hvis du kommer til dette stadiet vil du dø.

– Hvis man blir så kald så tenker man ikke lenger rasjonelt, og hvis ingen kommer og hjelper deg da, er løpet kjørt. Da er det ingen vei tilbake, tilføyer Alex.

Tørste

Å finne vann som kan drikkes er neste punkt på listen. Men for å unngå å bli syk er det viktig at vannet ikke er forurenset. At vannet ikke er stillestående er en fordel, men det trenger ikke bety at det er bakteriefritt av den grunn.

– Det at det er rennende vann i seg selv betyr jo ingen ting. Man kan jo bli veldig dårlig av å drikke forurenset vann. Du kan få diare og oppkast, og det gjør ikke situasjonen bedre hvis du er dehydrert, advarer han.

Dersom man er i tvil over vannkvaliteten er det likevel ikke en umiddelbar hast å finne vann.

– Vi klarer oss faktisk i to, tre dager uten å drikke noe. Da er det bedre å ikke drikke noe å unngå å bli dårlig, råder Alex.

Drikke urin

Dersom du overhodet ikke har tilgang på vann kan det være lurt å drikke sin egen urin. Vanlig lys urin inneholder nemlig ca 95 prosent vann. Men du må ikke drikke det mer enn et par ganger. Blir urinen for konsentrert kan det bli helseskadelig.

– Hvis du kjører samme urin gjennom nyrene flere ganger vil du se at den blir mørkere. Da inneholder den så høye konsentrasjoner av salt at du bare blir enda mer dehydrert. I tillegg risikerer du nyresvikt, sier programleder for «Kroppen din», Line Jansrud.

Spise snø

Et mer innbydende alternativ er å spise snø. Men skal du gjøre det bør du tenke deg om to ganger.

– Kroppen bruker mye energi på å smelte det om til vann. Nytteeffekten av å spise snø er veldig liten, sier Alex.

Spise

Når du har gått fire, fem timer uten mat blir du sulten. Men dette går over etter en dag eller to. Da er det mulig å gå til to-tre uker uten mat før du er på randen av av å dø.

– Husk at å bruke tid og energi på å finne mat kan virke mot sin hensikt. Ikke løp fem mil for et bær, sier Jansrud.

Unngå å spise noe du er i tvil om, det kan få fatale konsekvenser. Men enkelte ting i naturen kan være nok til å gi deg akkurat den næringen du trenger.

– Bær, bark, barnåler, løvetann og lav er gode alternativer å spise, sier Line.

Gress, mose, og kvister er derimot dårlige alternativ.

– Det kan du ikke spise, for magesekken er ikke laget for å klare å utnytte seg av cellulose på samme måte som dyr, sier Alex.

Torvmose til det meste

Kommer du over noe torvmose er du heldig. Denne har nemlig vann i seg som du kan dra nytte av. I tillegg er den antiseptisk og antibakteriell.

– Det har vært brukt som våtservietter, damebind, bleier, dopapir og sårbandasje fra gamledager av, sier eksperten.

Søvn

I en krisesituasjon holder det å sove noen få timer i døgnet.

– Hvis du klarer fire timer i døgnet, så er mye gjort. Får du til mer er det fint dersom du får det til – man er jo både kald og sulten.

En naturlig reaksjon på å overleve alene ute i naturen alene vil være frykt. Angsten og usikkerheten kan også være en fare i seg selv.

– Da kan man finne på å hoppe ned skrenter, at man spiser noe som gjør deg dårlig, eller drikker dårlig vann.

Frykt er en trussel

Får du panikk kan du ende opp med å gå rundt uten mål og mening, hoppe ned skrenter, eller spise farlige ting.

– For å håndtere usikkerhet må man ta et skritt av gangen for å jobbe seg hjem til trygghet. Ikke tenk på alt det store rundt deg, og ikke fokuser på de tingene som gjør deg redd.

Oppsummert gjelder det altså å holde varmen, finne noe å drikke, og tilføre kroppen føde. I den rekkefølgen.

– Når du ikke fryser og har funnet noe å drikke så er neste prioritet å tilføre kroppen føde for å opprettholde normale kroppsfunksjoner, som tarmfunksjoner og forbrenning.

Se Kroppen din, på TV 2, torsdager kl. 20.00!

Lik TV 2 Underholdning på Facebook