For mange er dette den ultimate taxi-Mercedesen, men det begynner å bli mange år siden den forsvant som nybil.
For mange er dette den ultimate taxi-Mercedesen, men det begynner å bli mange år siden den forsvant som nybil.

Per har en av Norges eldste taxier

26 år – og kundene elsker den.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her hjemme er det vanligvis nye og gjerne dyre biler som dominerer taxibransjen. Men slik er det ikke for Per Aune.

52-åringen fra Rindal kjører nemlig en av landets desidert eldste taxier, og trives best bak rattet i sin 26 år gamle Mercedes E-klasse.

– Jeg var tidligere Volvo-mann, men etter jeg prøvde min første Mercedes på 80-tallet var jeg solgt. Siden har jeg ikke kjørt noe annet, forteller Per.

Verdes beste bil

I dag har ikke entusiasten en gang telling på hvor mange E-klasser fra W124-generasjonen han har eid. Hans nåværende bil, en 1990 modell E 300 TDT, ble kjøpt inn for to år tilbake, og har «kun» rullet 434.000 kilometer.

– Jeg var heldig som fant et så strøkent eksemplar. Dessuten er ikke kilometerstanden noe å bekymre seg for i det hele tatt. Disse bilene går fort det dobbelte, sier Per.

Taxisjåføren har i tillegg to nyere E-klasser fra 2014. Men det er likevel bak rattet i gamlebilen han trives aller best.

– Det er jo verdens beste bil. Både kvalitet og kjørefølelsen er helt unik, nesten på linje med nyere biler i dag. Ellers må jeg innrømme at designet er rimelig tidløst, og treffer meg fremdeles veldig godt.

Selveste taxi-kongen er blitt veteranbil

Savner kun én ting

Det er 26 år siden Per kjøpte sin aller første W124-bil. Den hadde firehjulstrekk og kostet over en halv million kroner, som taxi! Siden da har 52-åringen alltid hatt en W124 stående i stallen.

– Den jeg har nå er hvertfall bil nummer 10 i rekken. Jeg føler meg rett og slett naken hvis det ikke står en god, gammel 124-bil på gårdsplassen, humrer han, og legger til at firehjulsdrift er et must.

– 4 Matic er ganske sjeldent på disse E-klassene, og jeg må si systemet imponerer meg. Det er på de mest utfordrende vinterdagene jeg velger gamlebilen, rett og slett fordi jeg syns firehjulsdrift-systemet fungerer mye bedre enn dagens.

– Er det virkelig ingenting du savner i gamlebilen kontra din langt nyere 2014-modell?

– Rent kjøremessig er det ingenting. Det er noe med den berømte «Merce-følelsen» man kun finner i denne generasjonen, enkelt og greit. Men, når jeg tenker med om, er det én ting som mangler. Aircondition. Det var ekstrautstyr, og er det eneste jeg skulle ønske meg, poengterer han.

Brukt taxi kan være et lite kupp

Kundene elsker den

Man skal lete godt i taxirekkene før man finner en bil fra tidlig 90-tall i dag. Og selv om Pers 300 TDT ikke er hovedbilen, er responsen stor når han kjører den.

– Kundene elsker den. Her om dagen hadde jeg en mildt sagt entusiastisk dame som fikk fullstendig hakeslepp. Hun syns det var så moro å se at gamlebilen fortsatt er i drift.

– Hvor lenge tenker du å holde liv i «traveren»?

– Det er umulig å si. Kanskje jeg bytter den ut med en som har aircondition snart, avslutter Per.

Mercedes E-Klasse W124: Nei – dette er ikke verdens beste bil