Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har en Kia c'eed 2012 som har gått 67.000 km. Verkstedet mener at jeg må bytte bremsekiver og klosser til den nette sum av 6.800,-!

Jeg har opplevd ved et par anledninger opplevd en ulyd etter nedbremsing som høres ut som om det er noe på hjulet som slår oppunder innerskjermen. Kia mener at det er flak fra bremskivene som løsner og legger seg mellom skive og kloss og når denne faller av så blir også lyden borte. I tillegg har jeg også ofte en pipelyd som oppstår når jeg svinger svakt mot venstre.

Kan dette være normalt/vanlig? Jeg har hatt mange biler, men aldri opplevd at dette må byttes så tidlig.

Har du tilsvarende erfaringer? Jeg vet at dette er å betrakte som "slitedeler", men allikevel. Mvh. Harald

Benny svarer:

Hei Harald. Dette med bremser er et tema der det er vanskelig å komme med noe eksakt svar.

Grunnen til det er at "levetiden" på bremsedeler varierer ganske mye. Både fra bilmodell til bilmodell, men også etter bilbruk og kjøremønster.

Helt generelt vi jeg si at Kia c'eed er kjent som veldig gode og driftsikre biler. Kia er også det merket i Norge med best garanti, på hele sju år.

Men når det gjelder bremseskiver og bremseklosser, er dette, som du selv er inne på, slitedeler. Altså deler som er beregnet på å skiftes etter en tids bruk. Etter hvor lenge, eller hvor langt sies det ingenting om.

I ditt tilfelle, som er ca fire år og nesten kjørte 70.000 km, så er det nok litt tidlig å skifte skivene, men heller ikke unormalt. Igjen - kjøremønster og bruk avgjør mye.

Mye salt på vinterveiene i deler av landet på vinterstid gjør at bremser ofte ruster og vi skifter mye mer bremsedeler på biler her i landet, enn nedover i Europa.

Jeg vil tro at flakene du snakker om, og som løsner/lager lyd, er resultat ev salt og at bremseskivene er laget av en legering som ikke er så motstandsdyktig mot nettopp dette.

Kan to lyspærer virkelig koste 6.000 kroner?

Mange verksteder velger å skifte, framfor å reparere

Jeg vil tro at det her er mulig å skrape av og pusse bort mye av dette og at du slik sett kan få flere kilometere ut av bremseskivene dine, om de ikke ellers er slitte.

Min erfaring ar at mange verksteder er redde for å gjøre slike forsøk. I Norge har vi mange krevende kunder og om et slik forsøk ikke er vellykket, kommer kunden gjerne igjen, misfornøyd, og forlanger å få utbedret gratis.

Derfor tar mange verksteder og "safer", ved å bytte alt først, som sist. Da er verkstedet mer sikret mot reklamasjoner og potensielle tap i etterkant. Kostnadene legges dermed over på kundene.

Når det gjelder pipingen i sving du snakker om, så vil jeg tro at dette skyldes en kloss som subber i bremseskiva. Det kan være at klossen ikke returnerer som den skal. Da må bremsene demonteres, rengjøres, smøres opp og settes sammen igjen. Men det kan også skyldes et det begynner å bli slitekanter på skiven, som klossen subber i. Dette kan også fikses, men igjen – ofte velger verkstedene å bytte alt.

Må også si at prisen du har fått på denne jobben var ganske frisk, men ikke unormal. Antar et det er deleprisen har som er stiv, for jobben med å bytte skal ikke være all verden.

Håper dette var litt oppklarende. Ønsker lykke til med god bil videre.

Skifte bremser: Spar tusenlapper – gjør jobben selv

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: