Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsikringsbransjen har i årtier hatt gode år, takket være sine firbente venner. Nei, ikke hunder (selv om mange forsikrer dem også for store summer) men biler. Enhver bil med litt verdi trenger en forsikring, og som de fleste bileiere er klar over blir dette gjerne noen tusenlapper i året. Og skjer det noe, kan det fort være en egenandel her, samt tap av bonus der.

Men nå kan glansdagene for bilforsikring snart være over (her må det legges til at «snart» må ses på som et relativt begrep). Mange tror faktisk at forsikringsindustrien for biler som vi kjenner den, vil gå nedenom og hjem. Grunnen til dette ligger i at det mest risikable aspektet ved bilkjøring, selve hovedfaktoren for at forsikringspremien blir høy, kan bli pensjonert. Nemlig sjåføren bak rattet.

For det er personen bak rattet som står for 90 prosent av alle ulykker, og hvis disse 90 prosentene blir borte, vil man i USA alene redde 30.000 liv årlig.

Vil ikke være behov for forsikring

Blant dem som har uttalt at autonome biler vil gjøre slutt på bilforsikrings-firmaer er Bill Gates og Warren Buffett. Gates er i dag teknologirådgiver for Microsoft, mens Buffett er administrerende direktør for holdingselskapet Berkshire Hathaway.

Elbil vil koste dem dyrt

Buffett er ikke i tvil om saken, rett og slett fordi hvis det ikke blir noen ulykker, så vil det heller ikke være noe behov for forsikring. Gates tror det vil ta 15 år før den autonome teknologien er kommet så langt at den framtvinger store forandringer for forsikrings-industrien, men er heller ikke i tvil om at den dagen kommer.

En klassisk ulykke grunnet førerfeil (her fra Slovenia). Foto: Wikipedia
En klassisk ulykke grunnet førerfeil (her fra Slovenia). Foto: Wikipedia

Som cruiseskip eller vaksine-program?

Ifølge en rapport laget av McKinsey & Company i 2015, påpekte man at uten noen form for ulykker forårsaket av sjåføren vil den tradisjonelle bilforsikringen forsvinne. Det betyr at forsikringsselskapene vil skifte fokus fra eieren av bilen, til å kunne tilby bilselskapene forsikring mot eventuelle tekniske feil. Man vil da kunne ende opp med en situasjon lik den man har for store cruiseskip i dag, hvor rederiet må forsikre båten, uten at de som er om bord trenger å tegne noen forsikring.

Google-bilen kommer stadig nærmere

Noen har påpekt at dette vil forårsake enorme søksmål som kan gjøre produsenter konkurs, og har i stedet nevnt muligheten for en forsikring som ikke fordeler skyld. Dette høres kanskje utopisk ut, men finnes i mange land, i form av vaksinasjonsprogram. Hvis et barn dør som følge av en ny vaksine som alle barn får, kan ikke produsenten av vaksinen saksøkes. En lignende løsning kan også brukes for autonome biler.

Drømmen om den selvkjørende bilen er gammel, men kanskje kan denne illustrasjonen fra 1950-tallet være virkelighet på 2050-tallet?
Drømmen om den selvkjørende bilen er gammel, men kanskje kan denne illustrasjonen fra 1950-tallet være virkelighet på 2050-tallet?

Hvem har skylden?

Men før dagens bilforsikrings-selskaper går i livbåtene, må det nevnes at det vil bli ulykker med autonome biler de første årene. Det sier seg selv med banebrytende teknologi som er under utvikling. Derfor må også lovgivende myndigheter, sjefene i bilselskapene og kundene bli enige om et sentralt spørsmål: Hvis det smeller i en autonom bil, hvem sin feil er det?

Direktører fra Volvo, Mercedes-Benz og Google har sagt at de vil ta ansvar for ulykker som måtte oppstå, på grunn av deres teknologi, men andre bilselskaper har vært pinlig tause når spørsmålet blir bragt på bane. Her er det bare å vente og se hva som skjer.

Bilen som skal skjemme bort familiene