Mange selskaper driver på med selvkjørende biler. Men hvem får den første autonome bilen i salg? Kan dette bli den første?
Mange selskaper driver på med selvkjørende biler. Men hvem får den første autonome bilen i salg? Kan dette bli den første?

Dette kan bli verdens første selvkjørende bil

Google har innledet unikt samarbeid med bilprodusent.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For noen dager siden skrev vi om at det gikk sterke rykter om at Google var iferd med å finne seg en samarbeidspartner for utviklingen av sin autonome bil.

Google har siden 2009 testet selvkjørende biler, og har lagt ned betydelige summer i utviklingen av autonom teknologi. Men hva strategien til selskapet er, har ikke vært så godt å si.

Vil Google utvikle all teknologien, for så å la en annen fabrikant ta seg av selve byggingen av bilen. Eller vil Google gjøre alt selv, og produsere sin egen bil?

Googles egen testbil har langt mer beskjedne mål enn en Minivan.
Googles egen testbil har langt mer beskjedne mål enn en Minivan.

Offisielt samarbeide

Nå har vi fått litt mer svar, for Google og FCA (Fiat Chrysler Automobiles), har offisielt gått ut og bekreftet at man vil samarbeide om autonome biler. Samarbeidet vil i første rekke starte med 100 eksemplarer av den nye Chrysler Pacifica Hybrid Minivan.

Google-bilen kommer stadig nærmere

Avtalen gir god mening for begge parter. Google kan fullt ut konsentrere seg om den autonome teknologien, mens FCA, som har vært litt akterutseilt hva gjelder teknologi, får tilgang til Googles forskning.

Finansielle summer i avtalen er ikke nevnt, og det er heller ikke nevnt noe om at Chrysler en dag kan produsere biler for Google. Akkurat nå er det kun et samarbeid om å teste selvkjørende biler, og ikke noe mer.

Interiøret i Chrysler Pacifica. Rattet blir nok fort demontert når Google får sine eksemplarer.
Interiøret i Chrysler Pacifica. Rattet blir nok fort demontert når Google får sine eksemplarer.

En konkurrent til bussen?

Chrysler vil designe Minivanene slik at det blir enklest mulig for Google å installere computerne som inneholder den autonome softwaren, og sensorene som gjør at softwaren ser hva som skjer på veien rundt kjøretøyet. Et romslig kjøretøy som en Minivan gjør også at Google får testet en bil, hvor det er enkelt å gå inn og ut, og som har skyvedører.

Bilen som skal skjemme bort familiene

Det siste kan være greit å få testet, hvis Google og FCA vurderer å lansere sitt kjøretøy som en utfordrer til konvensjonelle typer av offentlig transport.

Chris Urmsom, sjefen for Googles prosjekt, uttalte at akkurat dette kunne være en potensiell business-modell. Han sa at selskaper som frakter passasjerer, kanskje heller vil kjøpe autonome minivans enn dyre busser, og at føderale standarder bestemmer hvilke typer kjøretøy byer kan bruke for transport.

Chrysler Pacifica er nå gått i salg i USA, og vil ventelig selge godt. 
Chrysler Pacifica er nå gått i salg i USA, og vil ventelig selge godt. 

Dobler bilparken

Chrysler Pacifica ble først vist på Detroit-utstillingen i januar, og den vanlige versjonen (ikke hybrid) gikk i salg i USA i mars, men hybriden kommer senere. Google har fra før Lexus RX 450h i sin testflåte, så Pacifica blir ikke deres første møte med hybrid-verdenen. Testflåten er på rundt 70 kjøretøy, så med 100 Minivans i tillegg, vil man mer enn doble bilparken.

Det endelige målet er å få verdens første autonome bil i salg, og Google jobber intenst sammen med Ford og Volvo (som også er langt framme på området) opp mot føderale myndigheter for å prøve å få på plass et ryddig og oversiktlig regelverk for selvkjørende biler. Akkurat nå er det en mengde med juridiske problemstillinger som må overkommes, før de autonome bilene tar over veiene våre.

Elbil vil koste dem dyrt