Jon Inges nye Apple-klokke gikk i lås – så ble han bedt om å lyve av nettbutikken

Jon Inge fikk beskjed om at han måtte lyve og si at han hadde kjøpt klokken sin i Hong Kong.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jon Inge Seim trodde han hadde gjort en trygg handel da han kjøpte en Apple-klokke hos den norske nettbutikken PS.no.

Etter å ha byttet epostadresse gikk Apple id-en på klokken i lås. Derfor prøvde han å få hjelp av Apple til å låse den opp igjen.

Dette gikk ikke, fordi Apple ikke godkjente kvitteringene fra nettbutikken.

Nettbutikken PS.no ba dermed Jon Inge om å sende inn klokka til dem.

Det viser seg at nettbutikken ikke er en autorisert Apple-forhandler, og i et forsøk på å løse saken, fikk Jon Inge beskjed om å lyve til Apple.

Eneste løsning

I følge nettbutikken har de en kontaktperson i Hong Kong som har vært i møte med Apple.

– Kontaktpersonen har sendt beskjed til PS.no om at hvis jeg skal få noe hjelp til å låse den opp, må jeg si at har selv vært i Hong Kong på ferie og kjøpt klokken i en butikk der nede, sier Jon Inge til TV 2 Hjelper deg.

Dette er den eneste måten å løse det på, mener PS.no.

– De sa at hvis jeg sa at jeg hadde kjøpt den hos PS.no så ville jeg ikke få noe hjelp til å låse den opp.

Uetisk

Forbrukerrådet mener PS.no må rydde opp i saken mellom dem og Apple selv, uten å stille noen krav til Jon Inge.

DÅRLIG FORSLAG: Dette er e-posten som Jon Inge mottok fra PS.no. 
DÅRLIG FORSLAG: Dette er e-posten som Jon Inge mottok fra PS.no. 
TAR SELVKRITIKK: Daglig leder i PS.no, Svein Skaara i møte med TV 2 Hjelper deg. 
TAR SELVKRITIKK: Daglig leder i PS.no, Svein Skaara i møte med TV 2 Hjelper deg. 

– Jon Inge bør ikke lyve i en klagesak. Alle bør forholde seg til sannheten. Kunden som forbruker har inngått en avtale mellom det firmaet de har kjøpt varen av. Hvordan det firmaet løser det i bakkant er opp til dem og leverandøren, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, til TV 2.

Ikke vanlig

Daglig leder i PS.no Svein Skaara hevder at de ikke pleier å be kundene sine om å lyve.

– Nei, det gjør vi ikke.

Etter å ha lest gjennom Jon Inges mail sammen med TV 2 Hjelper deg, innrømmer han likevel at dette er å lyve.

– Jo, det er det. Det er helt hårreisende, sier daglig leder.

Kom frem til løsning

Grunnen til at Jon Inge fikk beskjed om å lyve til Apple er fordi dette var et ønske fra PS.nos tekniker i et forsøk på å løse saken. Sett i ettertid skulle ikke dette være nødvendig, mener Skaara.

– I utgangspunktet er dette en vanskelig sak, med den sikkerheten som Apple velger å kjøre på sine produkter med låsing til Apple-id. Men det kunne vært håndtert på en helt annen måte, tilføyer han.

I følge Skaara er dette den eneste saken det har vært problemer med.

– Sett i ettertid ville jeg gjerne ikke solgt den klokken til han, konkluderer han.

For å rydde opp i saken har nå PS.no gitt Seim en ny klokke som er kjøpt av Apple i Norge.

I tillegg har han også fått pengene tilbake for det opprinnelige kjøpet.