Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen ganger her i livet må man ta valg som er viktigere enn andre. Valg som kanskje gjør at man går litt motstrøms og som gjør at noen rister litt på hodet av deg.

Bjørn Brun (47) i Drammen tok et slikt valg. Han sa opp en trygg og sikker jobb. For å livnære seg på salg av billige bruktbiler...

– Jeg var møkk lei kø, trafikk og kaos inn til Oslo. Så jeg bare gjorde det, forteller Bjørn og smiler lunt.

Dialekten røper at han ikke er fra distriktet.

– Stemmer. Jeg er fra Hemnesberget i Nordland, men har bodd her i Drammen siden 1998 og trives kjempegodt. Nå bor jeg også bare en kort svipp unna jobben. Det er deilig det, sier han med et stort smil.

Bjørn smiler mye og virker som en jovial og hyggelig fyr. Vi forstår at folk tør å kjøpe bruktbil av han.

I august blir det to år siden han tok det store spranget og ble bilselger og egen sjef, på heltid. At det ble kjøp og salg er ikke helt tilfeldig.

Kjøpe billig nok

– Nei det er ikke det. Jeg har jobbet mye med salg opp i gjennom. Har solgt post- og banktjenester og også vært innom eiendom.

– Men spranget til bruktbiler i den nedre prisklassen har vært stort, absolutt. Men det er gøy! At billigbiler ble min nisje, er litt tilfeldig. Da jeg så smått startet opp, erfarte jeg fort at de billige bilene var lettere å omsette enn dyre og flotte.

– I en oppstartfase er jo det med omsetningshastighet viktig. Siden har det liksom bare fortsatt og jeg trives med det. Alle kan jo ikke selge bare de dyre og flotte heller, sier han og tar en kaffeslurk til.

Bjørn koser seg nå han kan selge en klassiker - slik som denne Opel Asconaen. Foto: Privat.
Bjørn koser seg nå han kan selge en klassiker - slik som denne Opel Asconaen. Foto: Privat.

– Man kan jo si at det er en sær nisje, men for meg funker det. Jeg selger stort sett biler med verdi på mellom 20.000 til 100.000 kroner. Hemmeligheten ligger i å få kjøpt billig nok, så legge på en liten margin og selge igjen fort. Da får man både volum og omsetning.

– Men det er ofte vanskeligere å kjøp enn å selge. Jeg bruker mer tid enn jeg hadde regnet med på kjøp. Jeg hadde nok trodd det skulle være omvendt. Min erfaring så langt viser at tyske biler, med unntak av Opel, samt Volvo og Toyota er de mest lettsolgte, forteller Bjørn.

24 år gammel bruktbil – til 8,5 millioner kroner!

Skikkelig redd for to ting

– Samtidig må man sørge for å holde de faste kostnadene og utgiftene nede, samt å ha orden i "sysakene" utdyper han.

– Jeg pleier å si at det er to ting jeg er skikkelig redd for. Det er prøveskiltene mine og Skatt Øst. Jeg legger min ære i å ha ordnede forhold både til skattemyndighetene og andre instanser. Det er jo dette jeg brødfør meg og familien på, så enkle snarveier og "triks og miks" er ikke min greie.

Bjørn røper også at Brooms bruktbilguide brukes flittig for å lese seg litt opp på styrker og svakheter før han kjøper inn biler.

Bjørn er også mannen som fikk Norges største nettsted finn.no til å opprette bilmerket Datsun igjen.

– He, he... Ja, det var både litt overraskende og moro det. Det hender jo at jeg snubler over noen klassikere på min vei, vet du. Da koser jeg meg altså. Opel Ascona, Ford Sierra, Datsun... Det er nostalgi det, sier han. titter i taket og blir nesten litt blank i blikket. Kan det være noen ungdomsminner som strømmer på?

Les også: Bjørn fikk finn.no til å åpne helt ny kategori

Blir en livsstil

– Når man som meg, selger tilårskomne doninger, som ofte er 8,10 og 12 år gamle og har gått langt, er det ekstremt viktig å være ærlig. Det er ikke noen vits å ljuge. Jeg prater heller bilen litt ned, slik at kunden får en positiv opplevelse når de får se den, røper han.

Siden starten for snaue to år siden har han solgt ikke mindre enn 370 biler. Noen ni til fire-jobb er det ikke!

Tyske biler er kurante å selge sier Bjørn Brun, her med BMW 3-serie og Mercedes ML. Foto: Privat.  
Tyske biler er kurante å selge sier Bjørn Brun, her med BMW 3-serie og Mercedes ML. Foto: Privat.  

– Nei, gitt. Dette blir en livsstil. Man må være "på" når kundene tar kontakt. Det gjør de hele døgnet, sju dager i uka.

– Kundene kommer også fra alle landets kanter, men en del av bilene «mine» blir også gående her i distriktet. Nå har de første kundene kommet for å kjøpe sin andre bil av meg. Det tar jeg som en tillitserklæring, avslutter den hyggelig bilselgeren, før han tømmer kaffekoppen og tar telefonen.

Det er en kar nordfra som er interessert i en Toyota firehjulstrekker ...

Selv er Bjørn glad i Mercedes og kjører en stor S-klasse. En godt brukt og ikke altfor dyr, så klart!

Les også: Stjålet Ferrari dukket opp igjen – etter 28 år