Derfor reagerer du med redsel – selv i ufarlige situasjoner

Det viktige er ikke hvorfor du er redd, men hva du gjør med frykten når du blir redd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kroppens fryktreaksjon er akkurat den samme uavhengig av om det du er redd for faktisk er farlig.

Forskere mener vi er født med en tendens til å bli reddere for enkelte ting, som høyder, høye lyder, og slanger.

– Noen frykter har blitt prioritert gjennom naturen gjennom naturlig seleksjon og sitter i genene våre, sier lege og programleder Line Jansrud.

Mye tyder på at hjernen er programmert til å være føre var.

– Gjennom tusenvis av år har forfedrene våre vært i kontakt med farlige dyr og situasjoner. De som var redde overlevde og kunne føre de redde genene videre, forklarer hun.

Tillært frykt

Frykten kommer ikke bare fra genene våre, mye er også tillært. Gjennom kun observasjon lærer du å bli redd for det andre også er redd for.

– Smitteeffekten er så sterk at du til og med kan bli redd av å se andre bli redd på film. Eller du kan bli redd av opplevelsen fordi det andre kan bli utsatt for kan skje deg, sier «Kroppen din»-programlederen.

Trenger tilbakemelding

Fryktsystemet vårt er laget slik at du heller reagerer en gang for mye enn for lite. Det betyr i praksis er at du stadig vekk kan bli redd for ting. Det som er avgjørende for om dette blir et problem er hva vi gjør.

– Kroppen og fryktsystemet er avhengige av vår tilbakemelding. Det er det som avgjør om redselen utvikler seg eller forsvinner, sier Jansrud.

Bli kvitt frykten for det ufarlige

Det store spørsmålet er derfor ikke hvorfor du er redd, men hva du gjør med frykten.

– Det beste du kan gjøre hvis angsten blir plagsom er å oppsøke den situasjonen, sier psykolog, Bjarne Hansen.

Hvis du skal begynne å bryte det mønsteret så kan det være lurt å gjøre det i en situasjon der du har kontroll. Dermed kan du gradvis venne kroppen til at det ikke er farlig. Og det gjør du ved å være litt utav komfort-sonen.

– Poenget er å komme til det punktet der du merker at fobien settes i gang. Der blir du trenet på en måte som gjør at du ikke bekrefter den frykten, sier han.