Havarikommisjonen: Ulykken skjedde på under ett sekund

– Vi vet at ulykken utviklet seg veldig, veldig raskt, sier Statens havarikommisjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Basert på de faktaene vi har og det visuelle, vet vi at det var en teknisk ulykke. Det er ikke en ulykke som skyldes menneskelige feilhandlinger om bord, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon under en pressekonferanse tirsdag.

Han tror ikke pilotene oppdaget at noe galt skjedde før ulykken var et faktum.

Som TV 2 tidligere har fortalt, rakk pilotene aldri å sende ut nødmelding før helikopteret styrtet. Ulykken ved Turøy på Sotra skjedde så raskt at pilotene ikke rakk å trykke på knappen på stikka. 13 omkom.

Havarikommisjonen har fått lest av ulykkeshelikopterets såkalte svarte boks, altså ferdskriveren og taleregistratoren. Halvorsen bekrefter at ulykken skjedde brått:

– Vi vet at ulykken utviklet seg veldig, veldig raskt fra å være en normalsituasjon til at ulykken var et faktum, sier han.

– Hvordan kan dere være sikre på at ulykken skyldes en teknisk svikt?

– Vi har gått gjennom maskinens cockpit voice recorder og flight data recorder, og vi er så sikre som vi kan bli på at dette skyldes en teknisk svikt og kun det. Det skjer ikke noe dramatisk forut for ulykken. Ting er helt normalt frem til den utløses, så det skjer veldig fort, sier Halvorsen.

– Hvor fort skjer det?

– Mindre enn ett sekund. Det er det vi ser på recorderen.

På spørsmål om det er funnet kritisk viktige deler som kan gi svar på hvorfor ulykken skjedde, svarer han:

– Når vi vet at rotordisken har forlatt helikopteret, er det et viktig element å se etter. Vi har ikke full oversikt over alt vi har, men vi vet at det mangler en del deler derfra.

Undersøkelsesleder Edith Irgens sier at det fortsatt finnes vrakrester i sjøen som ikke er hentet opp. Søk etter disse vrakrestene skal gjøres så raskt været tillater det. Ifølge data fra Flightradar24 mistet helikopteret brått både fart og høyde før det styrtet i holmen utenfor Turøybrua. Dersom helikopteret starter en unormal hurtig nedstigning, mer enn 1000 fot per minutt, skal alarmen gå automatisk hos radarkontrolløren på land.