Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den 1. april 2009, vel 20 kilometer nordøst for Peterhead på østkysten av Skottland, løsnet rotoren på en Super Puma fra selskapet Bond Offshore Helicopters.

Helikopteret med 16 personer om bord var på vei fra en oljeplattform til fastlandet og Aberdeen da det fikk problemer rundt klokken 14 på ettermiddagen.

Det eneste øyenvitne til det som skjedde var nordmannen Lidvar Olav Hildre, som befant seg om bord på det norske skipet Normand Aurora.

– Vi hadde lagt ut fra Aberdeen og skulle til Florø. Vi gikk sakte og jeg stod og malte på dekk da jeg hørte helikopteret. Plutselig ble det helt stille og da jeg så opp så jeg en stor gjenstand som falt rett ned med et voldsomt plask. I luften så jeg da rotoren som føk bortover før den etter hvert traff havoverflaten et godt stykke unna, forteller Hildre til TV 2.

I sin forklaring til den britiske havarikommisjonen den gang beskrev den nå pensjonerte 67-åringen fra Tjørvåg i Møre og Romsdal det som «en avlang form som falt som en torpedo i sjøen, det var et stort plask før det kom masse hvit røyk.»

– Det var akkurat slik det var. Deretter kom det noen kraftige smell før det kom store mengder svart røyk opp. Jeg sprang opp på brua og var ikke helt klar over hva jeg hadde sett først. Jeg hadde vanskelig for å tro at rotoren kunne løsne, men jeg så det med mine egne øyne, forteller han.

KNUST: Helikopterkroppen var knust etter krasjet. Foto: Britisk havarikommisjon
KNUST: Helikopterkroppen var knust etter krasjet. Foto: Britisk havarikommisjon

Begge pilotene og de 14 passasjerene ble funnet omkommet i ulykken.

Helikopteret var en Super Puma Mk 2 av typen Eurocopter AS332L2. Super Pumaen som forulykket fredag ved Turøy i Hordaland, er en modernisert utgave som heter Eurocopter 225.

Den er større, har kraftigere motorer og et annet gir og rotorsystem.

Falt 600 meter rett ned

Den britiske havarikommisjonen fastslo at pilotene på ulykkeshelikopteret i Skottland fikk indikasjon på at oljetrykket var borte, deretter minsket motorkraften og helikopteret mistet høyde.

20 sekunder etter løsner rotoren og de 16 om bord er sjanseløse når helikopteret faller 600 meter rett ned og treffer havoverflaten der det blir knust.

– Det var enormt masse vrakdeler. Det ble satt ut lettbåter og to av mannskapet om bord hos oss fant åtte omkomne. Vi lå der i ett døgn og søkte etter flere omkomne, husker han.

– Nå skjedde det igjen

Fredag skjedde det nær identiske da rotoren løsnet på en Super Puma som tilhører selskapet CHC.

13 personer omkom da helikopteret styrtet ved Turøy utenfor Bergen.

– Da jeg så den filmen med rotoren som fløy i lufta for seg selv følte jeg at dette er samme ulykken om igjen. Jeg tenkte at nå har det samme skjedd igjen, bare at det nå skjedde i Norge, sier 67-åringen.

Den britiske havarikommisjonen fant at det ble oppdaget en feil med hovedgirboksen på helikopteret i Skottland åtte dager før ulykken.

Kommisjonen skriver at det ble initiert et arbeid for å skifte denne komponenten, men at det ikke skjedde før ulykken var et faktum og at det var denne komponenten som var skyld i ulykken.

Her flyr rotoren på egen hånd etter helikopterstyrten