Nå skal de komme med nytt billigmerke

Volvo-eieren har store planer.

Volvo-eier Geely kommer med et nytt bilmerke som skal posisjoneres under Volvo i markedet. Her handler det i stor grad om gjenbruk av Volvo-teknikk. 
Volvo-eier Geely kommer med et nytt bilmerke som skal posisjoneres under Volvo i markedet. Her handler det i stor grad om gjenbruk av Volvo-teknikk. 

Etter at de ble kjøpt opp av kinesiske Geely, har det mest pekt oppover for Volvo. De har en rekke nye modeller på gang, salget har økt kraftig – og det investeres nå store summer i utvikling og teknologi.

Målsetningen er klar: Volvo skal opp på nivå med de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes.

Og når Volvo fjerner seg fra de mer folkelige merkene, åpner det for nye muligheter.

Bygges i Kina

Ryktene har lenge gått om at Geely planlegger å lansere et nytt og rimeligere merke. Nå synes det klart at dette ikke er langt unna, og at de første bilene kan komme på markedet allerede i år.

Mest sannsynlig skal dette merket debutere i Kina, men det er også ventet lansering i Europa etter kun kort tid.

Planen til Geely er å utnytte Volvo-teknologi og på den måten få ned utviklingskostnadene. Mest sannsynlig skal bilene bygges i Kina, der Geely og Volvo nå har flere fabrikker.

Slik skal de bli størst i Kina

XC90 lever videre

Så langt går det nye bilmerket internt under kodenavnet "L". Den første modellen ut skal være en SUV, etterfulgt av en bil i familiestørrelsen. Begge skal være basert på Volvos nye plattform for mindre og mellomstore plattformer, kalt CMA.

For Geely og Volvo blir dette viktig, for å kunne fordele utviklingskostnader over flest mulig biler. Når Volvo blir mer premium, vil de nødvendigvis miste salg i de mer pris-sensitive delene av markedet. Med et nytt merke her, vil de kunne demme opp for dette.

Strategien med gjenbruk skal også utnyttes for alt den er verdt i Kina. Der skal gamle Volvo-modeller få leve videre, etter hvert som de fases ut i Europa og resten av verden. Ett eksempel på det er første generasjon Volvo XC90 som nå produseres og selges i Kina. Nå går den under navnet XC Classic, og er et lavpris-alternativ i klassen for store SUV-er.

Sjekk luksusen Volvo snart skal komme med!

Første generasjon Volvo XC90 lever videre i Kina, som XC Classic.
Første generasjon Volvo XC90 lever videre i Kina, som XC Classic.

Nei, det er ikke bare vanlige bilkunder som kjøper Tesla...