ULYKKESMASKINEN: 11 personer var fredag ettermiddag funnet omkommet etter ulykken ved Sotra. Søket etter de to siste om bord fortsatte. Foto: CHC Helikopter Service
ULYKKESMASKINEN: 11 personer var fredag ettermiddag funnet omkommet etter ulykken ved Sotra. Søket etter de to siste om bord fortsatte. Foto: CHC Helikopter Service

Ekspert om styrten: 
– Massiv teknisk svikt

Helikopteret som styrtet er av typen EC225 og har tidligere blitt satt på bakken på grunn av problemer med girkassen.

Øyenvitner forteller at helikopterets hovedrotor så ut til å løsne fra selve flymaskinen.

Sjansen for at noe slikt skal skje, er ekstremt liten, ifølge luftfartsekspert Per Gram.

– Jeg kan ikke huske at det har skjedd noen gang tidligere. Det betyr antakelig at girboksen har hatt en massiv svikt og stoppet brått, og da er energien i rotorsystemet så stor at rotoren faktisk kan forlate helikopteret, sier Gram i et intervju med TV 2 Nyhetskanalen.

Gram er pensjonert pilot og forteller at om et helikopter mister rotoren, er det som om et vanlig fly (fixed wing) skulle miste vingene.

– Da er det totalhavari øyeblikkelig.

11 funnet døde

Helikopteret som styrtet, er et Eurocopter EC225.

Luftfartstilsynet sendte fredag ettermiddag et midlertidig sikkerhetsdirektiv der de ber om at samtlige helikopterfartøy av samme type blir satt på bakken med øyeblikkelig virkning.

– Alle fartøyer av denne typen blir satt på bakken inntil vi vet noen mer, Tom Gøran Jodal, avdelingsdirektør i teknisk avdeling hos Luftfrattilsynet, til TV 2.

– Dette direktivet er et særnorsk direktiv, men går også som kopi til den europeiske sikkerhetsorganisasjon, EASA, sier han.

Maskinen ble operert av CHC Helikopter Service og fløy for Statoil. Helikopteret var på vei fra Gullfaks B-feltet og skulle til Flesland med 11 passasjerer og to piloter om bord.

Like før klokken 17 fredag var 11 personer funnet døde. Redningsaksjonen etter de to siste ble da avblåst, mens søket fortsetter.

De to savnede antas å være omkommet.

EC225 er den sivile varianten og nyeste modellen i den velprøvde Super Puma-familien. Helikopteret har en avgangsvekt på 11 tonn. Med 1800 liter drivstoff om bord kan det holde seg i luften i cirka fem timer. Med en marsjhastighet på 262 kilometer i timen innebærer det en rekkevidde på rundt 838 kilometer.

Helikopteret er utstyrt med svært avansert avionikk (flyelektronikk) og en fem-bladet rotor. Maskinen er utstyrt med to motorer på 2382 hestekrefter hver og kan frakte 19 passasjerer pluss et mannskap på to.

Maskinen er 19,5 meter lang og fem meter høy. Rotordiameteren er 16 meter.

Satt på bakken

I november 2012 ble flytypen satt på bakken over hele verden etter problemer med «girkassen». Årsaken var to nødlandinger på vann i Nordsjøen i mai og oktober 2012.

33 mennesker var ombord under disse hendelsene. Alle kom fra hendelsene med mindre skader.

I juli 2013 var flytypen i luften igjen. I juni 2014 kom det frem at årsaken var indikasjonsproblemer med smøring av girkassen.

Fra 1. januar 2014 blir helikoptertypen betegnet som EC225LP. Dette helikopteret er av denne typen.

I januar 2015 ble det meldt om tre tilfeller av sprekker i bolter i rotorfestene på helikoptere av typen AS332 og EC225. Feilen kunne føre til svikt i hovedrotorbladet og påfølgende tap av kontroll over flymaskinen, ifølge STV News.

Alle operatørene av helikoptrene ble pålagt å følge et inspeksjonsprogram for å avdekke mulige feil.