BMW satser tungt på ladbare hybrider. Til litt over 350.000 kroner kan du bli eier av denne: 225 xe Active Tourer. 
BMW satser tungt på ladbare hybrider. Til litt over 350.000 kroner kan du bli eier av denne: 225 xe Active Tourer. 

Dette bilkjøpet virker nesten for godt til være sant

Ladbar hybrid med 4x4 – til svært gunstig pris. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ladbare hybrider er noe av det hotteste på nybilmarkedet akkurat nå. Og da BMW lanserte ladbar utgave av sin kompakte flerbruksbil Active Tourer – attpåtil med 4x4 – var det ikke vanskelig å spå at den ville bli en suksess i Norge Her står kundene i kø!

Det skader naturligvis ikke at prislappen også er svært gunstig. Så vidt over 350.000 kroner for en bil med 224 hestekrefter og firehjulstrekk er et aldri så lite kupp. Mye av årsaken er at de ladbare hybridene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, her betaler du nesten ikke avgift til staten.

Men som alltid når du kjøper bil fra et premiummerke: Prislappen blir høyere når du har fått på ”nødvendig” utstyr. Testbilen klokker inn til 504.920 kroner. Da er den til gjengjeld svært godt utstyrt.

Hvordan er den å kjøre?

Denne bilen er noe så uvanlig som en BMW som i utgangspunktet trekker på forhjulene. Det hadde vært ganske uhørt for bare noen år siden. Bakhjulsdrift har vært en sterk del av BMW-merkevaren. Men for å holde utviklingskostnadene nede, skal de mindre BMW-modellene nå dele plattform med Mini. Og dermed ble det forhjulstrekk.

Når du kjøper 2-serie Active Tourer som ladbar hybrid, har den imidlertid firehjulstrekk som standard. I Norge er det en svært attraktiv kombinasjon. 4x4 er det ikke mange av de ladbare konkurrentene som kan skilte med.

Ute på veien er den både lettkjørt og velbalansert. Kjøreegenskapene er akkurat passe sporty. Bilen er kvikk, særlig i starten og innbyr til morsomme kjøreturer. Det merkes også godt at den er en god del mindre og lettere enn mange av flerbruksbil-konkurrentene. Det gjør den også mer underholdende å kjøre.

Fronten er typisk BMW, og den mest vellykkede delen av dette designet. 
Fronten er typisk BMW, og den mest vellykkede delen av dette designet. 

Stor flerbruksbil med 4x4? Da skal du sjekke ut denne!

Hvordan er plassen?

Active Tourer er en liten flerbruksbil, men flerbruksbil-faktoren er ikke spesielt høy i interiøret. Her virker det rett og slett som at BMW har tatt litt lett på oppgaven.

400 liter bagasjerom, det er ikke spesielt mye.
400 liter bagasjerom, det er ikke spesielt mye.

I en såpass kompakt bil som dette, er det kjempesmart med et baksete som er skyvbart i lengderetningen. Da kan du velge hvor du trenger plassen mest, i bagasjerommet eller baksetet. Men noe skyvbart baksete har ikke testbilen. Den har heller ikke klappbord på forseteryggene, en detalj som mange av familiekjøperne setter pris på. Praktiske oppbevaringsrom er det imidlertid bra med i interiøret, på det området innfrir bilen.

Hybridløsningen stjeler 68 liter av et bagasjerom som ikke er kjempestort i utgangspunktet. Dermed ender vi på bare 400 liter i denne utgaven. Med baksetet nedfelt, får du inn 1.350 liter. Det kan nok bli snaut for de som kjøper denne som familiebil.

Bensinmotoren er på 3 sylindre og 1,5-liter. Samlet systemeffekt ligger på 224 hestekrefter.
Bensinmotoren er på 3 sylindre og 1,5-liter. Samlet systemeffekt ligger på 224 hestekrefter.

Denne ble fort glemt, også på grunn av bagasjerommet?

Går den bra?

Når bensin- og elmotorene jobber sammen, er det et veldig bra skyv fra de 224 hestekreftene, særlig i starten. Da er det litt ”Tesla-light” over akselerasjonen. Kreftene er der med én gang og gir morsomt overskudd. Den er også sterk i mellomakselerasjonene, for eksempel i forbindelse med forbikjøringer. 6,7 sekunder på 0-100 km/t er ikke akkurat dagligdags i kompakte flerbruksbiler!

Bensinmotoren på 1,5 liter har tre sylindre. Det gir litt spesiell motorlyd, med litt gressklipper-faktor. Men støydempingen er god, både mot motor- og dekkstøy.

Det offisielle forbruket er oppgitt til særdeles gunstige 0,20 liter/mil. Men her skal du huske at det er et veldig teoretisk tall, målt i laboratorium. Hvis du skal komme i nærheten i praksis, må du kun ha småkjøring og du må lade ofte.

Kjøre- og lademønsteret ditt er helt avgjørende for om en ladbar hybrid lønner seg i praksis. Har du mye langkjøring og ikke får ladet ofte, ja da vil den generelt bruke mer drivstoff enn en bil med ”bare” bensin- eller dieselmotor.

Interiøret er ikke eksklusivt, men holder jevnt over høyt nivå. 
Interiøret er ikke eksklusivt, men holder jevnt over høyt nivå. 

Denne er kåret til verdens beste bilmotor

Finest utenpå eller inni?

Det finnes ikke mange lekre flerbruksbiler. Poenget med hele biltypen er å gi mye plass og praktiske løsninger. Det trumfer design i de fleste tilfellene, og det har det også gjort med Active Tourer. Dette er rett og slett en veldig utypisk BMW. Den er butt og litt kantete, og mangler veldig mye av det sporty preget som er en viktig del av BMWs øvrige modeller.

Innvendig er materialkvaliten høy til denne klassen å være. Det merkes likevel at du sitter i en relativt rimelig BMW. Dashbordet er ganske enkelt, men brukervennlig og funksjonelt. Den velutstyrte testbilen har litt ekstra fine materialer, det løfter helhetsinntrykket. Det samme gjør svært gode sportsseter.

Norske Ole Kristian har drømmejobben som designer

Litt butt og klumpete. Det er ikke veldig enkelt å lage lekker flerbruksbil i denne klassen.
Litt butt og klumpete. Det er ikke veldig enkelt å lage lekker flerbruksbil i denne klassen.

… og hva er konklusjonen?

Som flerbruksbil betraktet, er Active Tourer en liten skuffelse. Mange av konkurrentene har mer plass og de har også flere smarte løsninger. Sjuseter-utgaven Gran Tourer er en bedre bil i så måte. Med tanke på at hybridløsningen også stjeler plass, hadde den i utgangspunktet vært et bedre valg som ladbar hybrid. Men slik har altså ikke BMW valgt å gjøre det.

BMW ACTIVE TOURER

Modell: 225 xe automat

Motor: 1,5-liter bensin + elmotor

Systemeffekt: 224 hk / 385 Nm

Forbruk: 0,21 l/mil

0-100 km/t: 7,6 sek.

Toppfart: 202 km/t

Bagasjerom: 400 / 1.350 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 434 x 180 x 155 cm

Pris fra: 358.600 kroner

Pris testbil: 504.920 kroner

Skal du bruke den som familiebil? Ja da må du være forberedt på å pakke godt og sannsynligvis også kjøpe takboks før første ferietur.

Testbilen har sin store styrke nettopp i at den er en ladbar hybrid. At den i tillegg har 4x4, gjør den til en bil som er som skreddersydd for norske forhold. Du får mye krefter, muligheten for lave driftskostnader og i tillegg god framkommelighet – til en pris som nesten virker for god til å være sann. Testbilen er riktignok mye dyrere enn startprisen, men du kan komme unna med fra rundt 400.000 kroner, uten at din Active Tourer framstår som helt spartansk.

Skal du virkelig kunne utnytte den ladbare teknologien, må du lade ofte. Gjør du det og har mest småkjøring, kan det bli svært lenge mellom hver gang du må besøke bensinstasjonen.

I tillegg kan du glede deg over et solid kraftoverskudd og gode kjøreegenskaper. Skal du få noe tilsvarende i en ”vanlig” bensin- eller dieselbil, må du være forberedt på å betale en god del mer enn denne bilen koster.

Mer folkelig alternativ? Også denne er ladbar og har 4x4

Det offisielle forbrukstallet er på 0,21 liter/mil, det skal du nok slite med å klare i praksis. På dette området er de ladbare hybridene temmelig like. 
Det offisielle forbrukstallet er på 0,21 liter/mil, det skal du nok slite med å klare i praksis. På dette området er de ladbare hybridene temmelig like. 

Virkelig diger flerbruksbil? Da skal du se på denne